توطئه عربستان در نشست شورای همکاری خلیج فارس

خبرگزاری آریا- وزیر امور خارجه بحرین از بررسی گسترش همکاری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و انتقال از مرحله همکاری به مرحله اتحاد خبر داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری آلمان، “شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه” وزیر امور خارجه بحرین امروز (دوشنبه) گفت، قرار است در نشست امروز ریاض (پایتخت عربستان) گسترش سطح همکاری ها بین کشورهای عضو شورای خلیج فارس و انتقال از مرحله همکاری به مرحله اتحاد بررسی شود.
بن محمد آل خلیفه درباره امکان پیوستن عربستان و بحرین به این اتحاد تصریح کرد، وزیران امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دیروز این موضوع را بررسی کردند و قرار است در نشست امروز درباره آن تبادل نظر شود.
منابع دیپلماتیک و رسانه ای پیش از این از احتمال تشکیل اتحاد جدید بین عربستان و بحرین خبر داده بودند.
 
شرکت نکردن سران امارات و عمان در نشست شورای همکاری خلیج فارس
نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل کشورهای عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، امارات و عمان امروز (دوشنبه) در حالی برگزار خواهد شد که سران کشورهای امارات و عمان در ریاض پایتخت عربستان در آن شرکت نخواهند کرد.
بر اساس این گزارش، امارات در بیانیه ای اعلام کرد، شیخ “خلیفه بن زاید آل نهیان”، رییس امارات در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس شرکت نخواهد کرد و شیخ “محمد بن راشد آل مکتوم”، نخست وزیر امارات ریاست هیات این کشور در نشست ریاض را به عهده خواهد داشت.
عمان نیز اعلام کرد، “فهد بن محمود ال سعید”، معاون نخست وزیر این کشور به جای سلطان قابوس در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض شرکت می کند.
طرح الحاق بحرین به عربستان سعودی در صدر دستور کار این نشست قرار دارد .
برخی محافل مردمی بحرین و عربستان سعودی با انتقاد از این طرح اعلام کردند چنین طرحی باید ابتدا براساس خواسته مردم و بوسیله رفراندوم عمومی از سوی دوملت بحرین وسعودی مورد سنجش آرا قرار گیرد.

دعوت از مردم بحرین برای مخالفت با طرح اتحادبا عربستان
 ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه بحرین همه مردم این کشور را به مشارکت در راهپیمایی گسترده امروز برای اعلام مخالفت با طرح اتحاد بحرین و عربستان فرا خواند.
 ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه بحرین امروز با صدور بیانیه ای با تاکید بر پایبندی کامل خود به استقلال تصمیم گیری ملی و کرامت و حاکمیت ملی بحرین ، از همه اقشار بحرینی خواست عصر امروز (دوشنبه) با مشارکت در راه پیمایی گسترده ، خشم و مخالفت خود را با طرح فریبکارانه رژیم آل سعود برای الحاق بحرین به عربستان اعلام کنند.
دراین بیانیه اعلام شده است که رژیم های آل سعود و آل خلیفه در اقدامی فریبکارانه برای ایجاد اتحادی دوجانبه علیه ملت بحرین برنامه ریزی کرده اند.
ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه تاکید کرد هر تصمیمی که از سوی این اتحادیه دوجانبه صادر شود ، باطل و بی ارزش است چرا که اراده ملت های عربستان و بحرین را که از حق تعیین سرنوشت برخوردارند ، نادیده می گیرد.

طرح پیشنهادی عربستان مشابه طرح هیتلر است
در این خصوص یک نویسنده و کارشناس امریکایی پیشنهاد عربستان برای ادغام با بحرین را مشابه طرح الحاقی مورد نظر هیتلر دانست.
کوین برت نویسنده و کارشناس مطالعات اسلامی امریکایی تصریح کرد ،به نظر من این طرح بیش‌تر به طرح الحاقی مورد نظر هیتلر در زمان حمله آلمان نازی به اتریش شبیه است.
سخنان این کارشناس امریکایی به گزارشات اخیر اشاره می‌کرد که در آن آمده بود عربستان سعودی در راستای طرح‌ها برای اتحاد شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس درصدد ادغام با بحرین است.
برت افزود:تفاوت بزرگ این است که اکثر مردم اتریش از این طرح حمایت کردند. در حالی‌که امروزه اکثر مردم بحرین از این‌که کشورشان از سوی عربستان اشغال و بلعیده شود بیمناک هستند.
وی خاطرنشان کرد:فکر می‌کنم سعودی‌ها در تلاشند روی اعتراضات منطقه سرپوش بگذارند و درصدد تقویت موقعیت‌شان در بحرین هستند، بحرینی که سال گذشته به آن یورش بردند.
اعضای شورای همکاری خلیج فارس مدعی‌اند هدف از این اتحاد و یکپارچگی مقابله با تهدیدهای منطقه‌ای است.
این در حالی است که شماری از اعضای این شورا از سلطه احتمالی عربستان بر پنج کشور دیگر در صورت متحد شدن کشورهای عضو این شورا ابراز نگرانی کرده‌اند.
 
تحلیل آریا؛
عربستان، کویت، بحرین، قطر، امارات و عمان قرار است در  چهاردهمین نشست مشورتی دوره ای سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به بهانه هم اندیشی درباره یکپارچگی بیش‌تر میان شش عضو این شورا، درباره طرح اتحاد اعضا تبادل نظر و تصمیم گیری کنند.
گرچه موضوع الحاق بحرین به عربستان در صدر اخبار قرار دارد اما برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس، موضوع بحرین و طرح اتحاد شش کشور را تلاش عربستان برای اعمال سلطه این کشور بر دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس می دانند. از جمله سران امارات و عمان از حضور در این نشست در سطح سران این کشورها خودداری کردند.
دخالت آشکار عربستان در مسایل داخلی کشورهای منطقه از سال پیش و اوج انقلاب مردم بحرین آغاز شد که در پی آن نیروهای عربستانی در قالب نیروهای موسوم به سپر جزیره و به بهانه دفاع از موجودیت بحرین و در واقع برای سرکوب مخالفان رژیم آل خلیفه وارد این کشور شدند.
عملیات سرکوب مردم بحرین از سوی نیروهای عربستانی در بیش از یکسال گذشته و در مراحل مختلف انقلاب مردم بحرین ادامه داشته است تا آنجا که حتی انقلابیون زندانی از حضور نیروهای عربستانی در مراحل بازجویی و شکنجه زندانیان خبر داده اند.
مداخله نظامی – امنیتی عربستان در بحرین اما بیش از آنکه صرفاً کمک رژیم آل سعود به نظام حاکم بر یکی از کوچکترین کشورهای حاشیه خلیج فارس (بحرین ) باشد، بیانگر عمق نگرانی ریاض از تحولات سال گذشته منطقه و سرایت موج بیداری اسلامی به نظام های پادشاهی در کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
سقوط نظام های دیکتاتوری در تونس، مصر، لیبی و یمن در حالی رخ داد که تا پیش از خیزش مردم، از بیشترین حمایت ها از جانب قدرتهای غربی برخوردار بودند. موج به پا خاسته مردمی، به ویژه زمانی که با خیزش مردم بحرین، بیداری اسلامی به نظام های پادشاهی عربی منطقه از جمله عربستان رسید، نگرانی عمیق رژیم های استبدادی منطقه را در پی داشت.
از این رو عربستان برای نخستین بار در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس، ایده اتحاد هشت کشور پادشاهی و امیرنشین ، یعنی شش کشور شورای همکاری به اضافه مغرب و اردن را مطرح کرد، طرحی که با عدم اقبال این کشورها مواجه شد و در مرحله یک ایده خام باقی ماند.
اکنون با گذشت یکسال از حضور نظامیان عربستانی در بحرین، عملیات سرکوب انقلاب مردم ناموفق مانده است و اعتراضات و مبارزات مردمی در این کشور با هدف سرنگونی رژیم آل خلیفه همچنان ادامه دارد بنابراین سران این دو رژیم برای توجیه علت حضور این نیروها در بحرین و جلوگیری از گسترش اعتراضها به عربستان، طرح الحاق بحرین به عربستان را عنوان کرده اند.
گرچه مقامات بحرینی از توافقات اولیه برای این طرح خبر داده اند و با وجود مخالفت های مردم و احزاب سیاسی بحرینی، اجرای آن قطعی به نظر می رسد اما طرح اصلی یعنی اتحاد اعضای شورای همکاری خلیج فارس از نقطه آغاز با موانع مهمی مواجه است. از آن جمله اختلافات ارضی، مرزی و سیاسی عربستان با دیگر کشورهای کوچکتر منطقه که سیطره عربستان را بر نمی تابند.
علاوه بر این همگرایی شش کشور در قالب شورای همکاری خلیج فارس نیز تاکنون ثمره و آثار مثبت قابل توجهی در عرصه های مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی نداشته است و رسیدن به مرحله اتحادی اصولی و واقعی میان این کشور ها دور از ذهن است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.