توقف در شماره ۱۰۰

دولت در دور چهارم سفر‌های استانی فقط به۱۰ استان سفر کرد

ایران > دولت– گروه سیاسی – آرش کارآزما:
اردیبهشت‌ماه امسال بود که محمود احمدی‌نژاد پس از ثبت رکورد ۱۰۰سفر استانی، پیروزمندانه پشت تریبون قرار گرفت و «عشق به خدمت» را مهم‌ترین انگیزه خود و دولتش برای انجام سفرهای استانی اعلام کرد و بعد هم بسیار متواضعانه گفت: «اعتقاد ما این است که اگر کسی عاشق مردم نباشد نمی‌تواند به آنها خدمت کند».

 حالا از آن روزها قریب به یک سال می‌گذرد، اما ظاهرا دیگر خبری از آن همه عشق به خدمت نیست؛ چرا که دور چهارم سفرهای استانی، با وجود تأکید رئیس‌جمهور در همان جلسه بر اینکه «تا آخرین لحظه حضورمان در عرصه خدمت، بر عهدمان با مردم پایدار هستیم و سفرهای استانی با همین قوت برقرار و پایدار خواهند بود»، عملا متوقف مانده تا دیار خراسان اولین و آخرین مقصد سفرهای استانی رئیس‌جمهور باشد. سفرهای استانی را – با همه انتقاداتی که به میزان کارآمدی، تصویب مصوبات استانی بدون توجه به اسناد بالادستی مانند قانون برنامه پنج ساله توسعه و بودجه سالانه، عدم‌اجرای بموقع تعهدات و اهداف بعضاً سیاسی آن وجود دارد – شاید بتوان یکی از نقاط عطف در پرونده کاری دولت‌های نهم و دهم به شمار آورد؛ الگوی مدیریتی‌ای که دولت نهم مبدع آن بود و بعد‌ها حتی رئیس این دولت از «جهانی‌شدن این الگو» و صادرات آن به کشورهای دیگر خبر داد. او که ظاهرا از استقبال خوب مردم آذربایجان شرقی در دور دوم سفرهای استانی به شعف آمده بود، در بازگشت از این سفر مدعی «تعقیب سفرهای استانی توسط بعضی از مقامات دیگر کشورها» شد و گفت: «برخی از آنها می‌پرسند هفته بعد مقصد سفر شما کجا خواهد بود؟»

اما چرا این سفرها که به نقل از وزیر کشور تا‌کنون در مجموع ۳۰۰هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده، ناگهان متوقف شد؟
نخستین وقفه در جریان سفرهای استانی مربوط می‌شود به اردیبهشت سال ۹۰و ماجرای خانه‌نشینی ۱۱روزه محمود احمدی‌نژاد که اتفاقا مصادف شده بود با سفر از قبل پیش‌بینی شده هیأت دولت به قم در جریان دور سوم سفرهای استانی. هر چند بالاخره خانه‌نشینی ۱۱روزه احمدی‌نژاد تمام شد، اما ظاهرا او هنوز هم با استان قم قهر است که از آن زمان تا‌کنون حاضر نشده به این استان برود. حتی در یک مورد رئیس دولت با هلی‌کوپتر تا نزدیکی‌های قم هم رفت اما از هلی‌کوپتر پیاده نشد تا سری هم به پایتخت مذهبی کشور بزند. بعد از آن هم رئیس‌جمهور که دیگر پشتش باد خورده بود، کمتر رغبت می‌کرد به سفرهای استانی برود. با این حال این سفرها همچنان نصفه و نیمه برقرار بود تا اردیبهشت‌ماه امسال که چهارمین سفر هیأت دولت به استان خراسان رضوی مصادف شد با صدمین سفر استانی.

از آن زمان بود که به‌رغم همه تأکیدات قبلی، عملا مهر «تعطیل است» بر پرونده سفرهای استانی زده شد. حالا دیگر خبرنگاران هرجا یک مسئول دولتی را می‌یافتند از او دربارهٔ سفرهای استانی می‌پرسیدند. پاسخ دولت هم همیشه این بود که «این زمان بگذار تا وقت دگر».

یک بار هم که خبرنگاران در‌ماه رمضان مجتبی ثمره هاشمی را دوره کرده و از او دربارهٔ سبب توقف سفرهای استانی پرسیدند، دستیار ارشد رئیس‌جمهور با قیافه‌ای حق به جانب پاسخ داد «شما بگویید آیا می‌توان در این زمان سفر کرد؟» و بعد هم قول داد که «سفرهای استانی رئیس‌جمهور پس از‌ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد». بعد از آن هم نوبت اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد بود که بهانه دولتی‌ها برای لغو سفرهای استانی بشود. دستاویز بعدی، سفر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک بود. با این حال ماه رمضان هم تمام شد و پس از آن اجلاس جنبش عدم‌تعهد و سفر به نیویورک هم گذشت، اما همچنان از سفرهای استانی خبری نشد که نشد.

حتی محمد رضا میرتاج الدینی که همیشه خبرهای خوش استانی را به خبرنگاران ارائه می‌داد، به همشهری می‌گوید: در خصوص سفرهای استانی خبر تازهی نیست.

حالا هم که اواخر اسفند است و وقت استقبال از «بهار» و بعید است که رئیس‌جمهور فرصتی برای انجام سفرهای استانی داشته باشد. با این حال چند روز پیش محمد دهقان، عضو هیأت رئیسه مجلس «کاهش استقبال از دولت در سفرهای استانی» را سبب اصلی توقف این سفرها عنوان و اتفاقا تأکید هم کرد که این اقدام دولت در توقف سفرهای استانی کاملا «عاقلانه» بوده‌است.

روزنامه دولت هم بلافاصله واکنش نشان داد که چه‌کسی گفته استقبال از ما کم شده و «فشردگی برنامه‌های رئیس‌جمهور» را به‌عنوان عامل توقف این سفرها معرفی کرد. «ایران» البته پر بی‌راه هم نمی‌گوید. این روزها رئیس‌جمهور به کارهای مهمی چون برگزاری جشن استقبال از نوروز که نشان درجه یک فرهنگ به اسفندیار رحیم مشایی اعطا شد، شرکت در مراسم ختم هوگو چاوز، اعتراض به روند تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات نظام پزشکی، انتقاد از قوه قضاییه و نظریه پردازی‌های دینی و بیان سخنان «عارفانه» سرگرم است؛ برنامه‌هایی که حتی مجال سفر کوتاه و داخل شهری از پاستور تا بهارستان برای ارائه لایحه بودجه را هم از رئیس دولت گرفته، چه برسد به سفرهای دور و دراز و پر مشقت استانی!

اما حتی اگر واقعیت همان چیزی باشد که محمد دهقان می‌گوید و سفرهای استانی به‌دلیل کاهش استقبال مردم از احمدی‌نژاد کم شده باشد، این واقعیت نیز غیرقابل کتمان است که خود رئیس‌جمهور هم دیگر اشتیاق چندانی به انجام سفرهای استانی از خود نشان نمی‌دهد. گرچه این احتمال هم چندان بعید به‌نظر نمی‌رسد که با نزدیک شدن به انتخابات و موعد حمایت علنی‌تر از کاندیدای بهاری دولت، بازار سفرهای استانی هم ممکن است بار دیگر رونق گیرد. فعلاً که میرحسن موسوی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور تقصیر را به گردن «بدی آب وهوا» انداخته و گفته با بهتر شدن آب‌و‌هوا سفرهای استانی را آغاز می‌کنیم تا مردم هم بسیار اذیت نشوند!


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.