توقف سوختن دلارهای نفتی ایران در خلیج فارس

۲۲ آبان ،

195-5.jpg

با خاموش‌ شدن مشعل‌های میدان‌های نفتی اطراف جزیره سیری تا آذرماه امسال، سالانه از سوختن حدود ۵۵۰ میلیون دلار ثروت کشور جلوگیری می‌شود.

عبدالعظیم ندیمی فرخ، مجری طرح ان.جی.ال سیری در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: هنگام برداشت نفت از مخازن، گاز و آب نیز استخراج می‌شود که پیش از این، مقدار اندکی از گاز همراه نفت صرف تولیدانرژی مورد نیاز می‌شد و باقی آن در فلرها سوزانده می‌شد اما اکنون با اجرای طرح ان.جی.ال سیری این گاز‌ها جمع‌آوری می‌شود.

وی با اشاره به این‌ که کارخانه (پالایشگاه) ان.جی.ال سیری ظرفیت دریافت روزانه ۱۴۰ میلیون فوت مکعب گاز را داراست، گفت: ارزش روزانه گاز‌های جمع‌آوری شده حدود ۱٫۵ میلیون دلار است که در نهایت سالانه حدود ۵۵۰میلیون دلار درآمد عاید کشور می‌شود.

ندیمی فرخ با اظهار این‌که بها‌ی اجرای طرح ان.جی.ال سیری به همراه سایر تاسیسات آن حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود، خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که نرخ بازگشت سرمایه در این نوع طرح بسیار بالا است، پیش‌بینی می‌شود که در کمتر از یکسال بها طرح باز گردد.

به گفته وی، گاز‌های جمع‌آوری شده بعد از ارسال به پالایشگاه شیرین‌سازی و نم‌زدایی می‌شود و بعد از آن به گاز‌های متان، اتان، پروپان، بوتان و پنتان و کاندنست تفکیک می‌شود.

مجری طرح ان.جی.ال سیری با اشاره به این‌که طرح مطالعاتی این طرح از هشت سال پیش آغاز شد، گفت: طبق برنامه طرح ان.جی.ال سیری باید ۴۰ ماهه تکمیل می‌شد، اما به سبب مشکلات مالی و بعضی محدودیت‌ها دو سال دیگر به این مدت افزوده شد.

وی با اظهار این‌که پیشرفت کل طرح شامل مهندسی، نصب و خرید به ۹۹درصد رسیده است، گفت: ۶۰ درصد طرح ان.جی.ال سیری قابلیت تحویل دارد و تاکنون حدود ۵۰هزار بشکه کاندنست از گاز دریافت و ذخیره شده‌است.

ندیمی فرخ با اعلام این که طرح ان.جی.ال سیری تا پایان پاییز تکمیل می‌شود گفت: کل طرح یک سال و نیم پیش آماده راه‌اندازی بود، اما به سبب متعهد‌نبودن شرکت‌های اروپایی به تعهداتشان برای راه‌اندازی بعضی از تجهیزات طرح ان.جی.ال سیری، این کار توسط متخصصان ایرانی درحال انجام است.

او طرح ان.جی.ال سیری را اولین طرح جمع‌آوری گاز‌های همراه در منطقه اعلام کرد و افزود: مهندسی و اجرای این طرح کاملا توسط کارشناسان ایرانی انجام شده و هیچ شرکت خارجی در اجرای آن حضور نداشته است.

ندیمی فرخ البته اظهار کرد که کلیه‌ی تجهیزات مورد نیاز این طرح با درایت صورت گرفته از بهترین تجهیزات کشور‌های اروپای غربی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و سازندگان معتبر داخلی تامین شده است و هیچ قطعه‌ای از کشور‌های اروپای شرقی، چین و حتی کره برای طرح ان.جی ال سیری وارد نشده است.

به گزارش تفسیری ایسنا،‌ منطقه عملیاتی سیری در آبهای خلیج فارس در ۴۰ کیلومتری غرب جزیره ابوموسی و ۷۵ کیلومتری بندر لنگه قرار دارد. این منطقه از میدان‌های سیوند، اسفند، نصرت و دنا تشکیل شده است و سکوی اقماری ایلام و نصر واحدهای تولیدی آن راتشکیل می دهند.

با راه‌اندازی کارخانه NGL سیری، روزانه ۲۲ میلیون فوت مکعب گاز از سکوی نصر، ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از میدان نفتی سیری و ۴۳ میلیون فوت مکعب گاز میدان نفتی اسفند جمع آوری و پالایش شود.

با تکمیل این طرح روزانه ۱۰۸ میلیون فوت مکعب گاز مورد نیاز دو جزیره کیش و قشم برای تامین سوخت نیروگاه‌های برق به این دو جزیره منتقل خواهد شد. علاوه بر این امکان صادرات گاز به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز فراهم می‌شود.

پروژه NGL سیری شامل بخش‌های کارخانه NGL سیری، خط لوله زیردریایی سیری به کیش و قشم، ایستگاه تقویت فشار گاز جزیره کیش، گازرسانی به نیروگاه کیش و ایستگاه تقویت فشار گاز در سکوی نصر است که شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت آن را برعهده گرفته است.

علاوه بر جمع‌آوری گازهای همراه، سایر محصولات طرح NGL سیری شامل روزانه ۷۷۰۰ بشکه پروپان، حدود چهار هزار بشکه بوتان، حدود ۱٫۵ هزار بشکه پنتان و ۱٫۴ هزار بشکه میعانات گازی است.

اجرای طرح NGL سیری علاوه بر درآمدزایی برای کشور، مزیت زیست محیطی نیز برای منطقه خلیج فارس دارد؛ به طوری که در این رابطه برای اولین بار یک پروژه نفتی از طرف سازمان ملل به عنوان یک طرح زیست‌محیطی مصوبه دریافت کرده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.