توقف چراغ خاموش طرح پزشک خانواده

دلایل توقف طرح پزشک خانواده در تهران

سلامت > عمومی– گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی:
طرحی که اساسی‌ترین برنامه سال‌جاری وزارت بهداشت تلقی می‌شد در هیاهوی خبرهای داغ حوزه بهداشت و سلامت به خاموشی گرایید و بدین‌ترتیب طرح پزشک خانواده در استان تهران رسما متوقف شد.

در این زمینه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز اعلام کرد: برنامه پزشک خانواده در تهران بنا به دلایلی متوقف شد و منتظر دستور وزارت بهداشت در این خصوص هستیم.احمدرضا فرسار در گفت‌وگو با فارس افزود: قرار شده است برنامه پزشک خانواده فعلا به‌صورت پایلوت در استان قزوین اجرا شود و طبق نتایج به‌دست‌آمده در این استان، این برنامه در تهران اجرایی شود.

وی گفت: به‌نظر می‌رسد مسئولان وزارت بهداشت در سیاست‌های خود تغییراتی ایجاد کرده‌اند و از عجله‌ای که در اجرای برنامه پزشک خانواده داشتند خبری نیست. اما محمد‌حسن طریقت‌منفرد در گفت‌و‌گو با فارس در پاسخ به پرسشی درباره اصلاحات برنامه پزشک خانواده گفت: برای رسیدن به این مقصود باید جایگاه اقتصادی و اجتماعی پزشکان عمومی را در قالب پزشک خانواده احیا کنیم. مطمئن هستیم اگر طب عمومی تقویت شود و پزشکان خانواده در جایگاه خوبی قرار بگیرند حتما شاهد ترقی و پیشرفت در ارائه خدمات سلامت به مردم خواهیم بود.

وی درباره حقوق پزشکان خانواده نیز گفت: البته اجرای این برنامه بی‌مایه فطیر است و حتما حقوق پزشکان عمومی هم افزایش پیدا می‌کند و سعی می‌کنیم تا جای ممکن پرداختی به پزشکان عمومی را بیشتر کنیم تا پرداخت به جامعه پزشکی عادلانه‌تر شود و شکاف درآمدی را کم کنیم. سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد: در مورد گسترش برنامه پزشک خانواده نیز به‌دنبال این هستیم که ابتدا نواقص آن را در یکی دو استان رفع کنیم و بعد آن را در استان‌های دیگر گسترش دهیم.

دکتر شاهین محمدصادقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درزمینه دلیل توقف برنامه پزشک خانواده در تهران به خبرنگار همشهری گفت: در این مورد باید از وزارت بهداشت و درمان سؤال کنید نه از ما چرا که خودمان مدعی هستیم.
او افزود: به اعتقاد من، طرح پزشک خانواده راه نجات بهداشت و درمان و برنامه‌ای ایده‌ال برای حل بسیاری از معضلات پزشکی کشور است به‌طوری که در این‌باره یک ماده مشخص هم در قانون برنامه پنجم وجود دارد. محمدصادقی با بیان اینکه برنامه پزشک خانواده،هم یک تکلیف قانونی و هم یک برآورد مشخص کارشناسی است، گفت:

خیلی‌ها آرزو داشتند و دارند که این برنامه را پیاده و اجرا کنند اما به‌نظر می‌رسد آنچه الان با نام پزشک خانواده درکشور مطرح شده است و هر ماه یک استان را افتتاح می‌کردند و می‌گفتند که پزشک خانواده اجرا شده است، ما آن را به هیچ وجه صحیح نمی‌دانستیم چرا که بیشتر کارهای تشریفاتی آن نمود داشت تا اینکه کار عملی انجام شده باشد. او با بیان اینکه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان از ابتدا با این نوع اجرای طرح پزشک خانواده مخالف بودند، گفت:

اعتقاد ما بر این بود که طرح پزشک خانواده به‌صورت پایلوت در نقاطی از کشور اجرا شود، قوت و ضعف آن مشخص شود و سپس براساس آن، نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف برطرف شود، منتها وزارت بهداشت و درمان یکدندگی کرد و اصرار داشت همین است که هست و هیچ‌چیز دیگری را نمی‌پذیرفت و شروع به اجرا کرد.

دکتر محمد صادقی افزود: خیلی از زوایای کار درنظر گرفته نشده بود، نظر خیلی از گروه‌های مرجع را لحاظ نکرده بودند و گروه‌های هدف درست تعریف نشده بود، به همین دلیل اختلاف بین کمیسیون بهداشت و وزارت بهداشت دائمی بود تا اینکه در‌نهایت کمیسیون بهداشت و درمان توانست نظر خودش را به وزارتخانه تفهیم کند و بقبولاند که عجله‌ای نداشته باشد، به همین دلیل این برنامه به چند استان محدود شد.

او افزود: برنامه پزشک خانواده در استان‌های فارس و مازندران جلو رفت اما در سیستان و بلوچستان و تهران فقط شروع شد و پیش نرفت.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.