توقف ۱۱ ماهه عملیات احداث مرکز تست جاده‌ای خودرو

۸ م دیماه ،

توقف ۱۱ ماهه عملیات احداث مرکز تست جاده‌ای خودرو

مدیرعامل شرکت آزمون جاده‌ای خودرو از توقف ۱۱ ماهه عملیات اجرایی مرکز تست جاده‌ای خودرو در کشور خبر داد.

به گزارش «عصرخودرو» علی پاکدامن در گفت‌وگو باایسنا، اظهار کرد: سال ۱۳۸۲ شرکت آزمون جاده‌ای به پیشنهاد دو معاون وزیر صنایع و معادن و با هدف جلوگیری از هزینه‌های مضاعف در کشور، رعایت استانداردها، انجام آزمایشها در سطح معتبر بین‌المللی، رعایت ایمنی، حفاظت از محیط زیست و بهینه‌سازی مصرف سوخت خودروها با مدیریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تأسیس شد.

وی ادامه داد: شرکتهای ایران خودرو، سایپا، گروه بهمن، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و شرکت آرتاویل تایر سهامداران شرکت‌ آزمون جاده‌ای خودرو می باشند.

وی با بیان اینکه وظیفه این شرکت احداث و بهره‌برداری از اولین مرکز آزمون جاده‌ای خودرو در خاورمیانه است، خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت گرفته و پس از اخذ تمام استعلامهای قانونی، کمیسیون طرحهای غیرکشاورزی استانداری تهران (کمیسیون ماده ۳۲) زمینی به مساحت ۸۵۰ هکتار را در پلاک ۶۱ اراضی قاشیه زرد حسن آباد فشافویه از توابع شهرستان ری به شرکت آزمون جاده‌ای خودرو برای اجرای این طرح ملی واگذار کرد.

مدیرعامل شرکت آزمون جاده‌ای خودرو ادامه داد: تیر ماه سال ۸۹ جهاد کشاورزی شهرستان ری نسبت به تحویل اراضی اقدام کرده و به دنبال آن عملیات اجرایی طرح آغاز شد. اقدامات مختلفی در این پروژه از جمله طراحی جاده‌های آزمون، طراحی پایگاه اینترنتی و آزمایش مکانیک خاک، توپوگرافی زمین، حفر چاه آب با مجوز بهره‌برداری، اخذ یک مگاوات برق، تحدید عرصه و حدود با پنل‌گذاری، تسطیح جاده به طول ۱۳ کیلومتر پیرامون پایگاه اینترنتی و بطور کلی ۹۱ درصد از عملیات زیرساختی این پروژه ملی صورت گرفت اما فرماندار تازه شهرستان ری با این توجیه که زمین واگذار شده امکان کشاورزی دارد، از ادامه روند اجرایی این طرح جلوگیری کرد.

وی افزود: این در حالی است که کمیسیون ماده ۳۲ استانداری تهران که با ریاست استاندار یا نماینده قانونی وی و ارگان‌های مختلف ذیربط تشکیل می‌شود قبل از واگذاری زمین به این شرکت علاوه بر استعلام از اداره منابع طبیعی، از سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری نیز تقاضای بررسی زمین را کرد که هم منابع طبیعی و هم کارشناسان اعلام کردند که زمین مذکور از مراتع درجه ۴ (پست) محسوب شده و فاقد پتانسیل کشاورزی است.

پاکدامن تصریح کرد: با توجه به اینکه دریافت این زمین پس از طی تمام مراحل قانونی و با اخذ مجوز از مراجع مسئول صورت گرفته است، پس از اعلام توقف طرح توسط فرمانداری ری، این شرکت اعتراض خود را از طریق تمام مراجع ذیصلاح قانونی مطرح کرد که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی از جمله مزایای ایجاد مرکز آزمون تست جاده‌ای را کاهش مصرف سوخت خودروها، ‌کاهش واردات قطعات خصوصاً از کشور چین، استانداردسازی خودروها تا سطح بین‌المللی، کاهش هزینه‌های خدمات پس از فروش برای مصرف‌کنندگان خودرو، کاهش تلفات ۲۳ هزار نفری جاده‌ای، حفظ اسرار خودروسازان، ‌ایجاد طراحی خودرو در کشور، صادرات منطبق با استانداردهای جهانی، حفاظت از محیط زیست و اشتغال‌زایی در کشور دانست.

مدیرعامل شرکت آزمون جاده‌ای خودرو تصریح کرد: با بهره‌برداری از این طرح علاوه بر ایجاد جهش در صنعت خودروی کشور و عدم وابستگی به کشورهای دیگر که از اهداف اصلی دولت است، تاکیدات مقام معظم رهبری در بازدید از صنعت خودرو در سال ۸۹ در زمینه ضرورت ارتقای کیفیت محصولات داخلی نیز محقق خواهد شد.

جمعه ۸ دى   ۱۱:۵

منبع:عصرخودرو
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.