توکلی و ریاست مرکز پژوهش ها

جام جم آنلاین: در حالی که خبرگزاریها و سایت های خبری از چند گزینه برای ریاست مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نام می برند، اما احمد توکلی تاکید دارد که آماده ادامه خدمت در این مرکز است.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار جام جم آنلاین ، طی روزهای گذشته نام افرادی همچون کاظم جلالی نماینده شاهرود، محمد سلیمانی و غلامرضا مصباحی‌مقدم نمایندگان تهران، اسدالله بادامچیان نماینده تهران در مجلس هشتم برای ریاست مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، اما خبرنگار ما اطلاع یافت که احمد توکلی رئیس فعلی این مرکز همچنان در این مرکز مشغول خدمت است و از پذیرش این مسئولیت در دوره مجلس نهم انصراف نداده است.

در همین زمینه یکی از نمایندگان به خبرنگار ما گفت که اگر توکلی از سوی هیئت رئیسه مجلس نهم برای ریاست مرکز پژوهش های مجلس مجددا انتخاب شود، او آمادگی دارد در این جایگاه به خدمتش ادامه دهد.

حکم ریاست مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از سوی رئیس مجلس یعنی علی لاریجانی صادر خواهد شد.

طبق آئین نامه داخلی مجلس گزینه های ریاست مرکز پژوهش های مجلس، در هیئت رئیسه مطرح و سپس با حکم رئیس مجلس کار خود را آغاز می کند.

هم‌اکنون احمد توکلی نماینده تهران و چهره شاخص فراکسیون اصولگرایان با حکم لاریجانی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد.

این مرکز نهادی وابسته به مجلس شورای اسلامی ایران است که پژوهش‌های علمی لازم را جهت استفاده در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات انجام می‌دهد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از مراکز تحقیقاتی حساس ایران است که اسناد و مدارک و اطلاعات محرمانه سایر ارگان‌های دولتی در آن قابل دسترسی است و تصمیمات، مذاکرات و اسناد حکومتی دیگر ارگانهای جمهوری اسلامی نیز در آن یافت می‌شود.

این مرکز به اطلاعات و تصمیمات مراکز حساسی چون سازمان انرژی اتمی، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه ایران دسترسی دارد.

مجلس شورای اسلامی از نخستین دوره، برای کارشناسی طرح‌ها و لوایح، از مشورت موردی کارشناسان استفاده می‌کرد. در عین حال، اساس کار بر فهم شخصی و توان علمی خود نمایندگان متکی بود؛ لکن از اواخر سال ۱۳۷۱ به دستور هیأت رئیسه مجلس، نهادی مستقل، دائمی و سازمان یافته به نام «مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی» برای ارائه خدمات مستمر کارشناسی و مطالعاتی در کنار مجلس قرار گرفت. مراحل قانونی تأسیس این مرکز در پاییز سال ۱۳۷۴ به انجام رسید.

یوسف اسدی- خبرنگار جام جم آنلاین


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.