تولد دوقلوها را به تعویق نیندازید

جام جم آنلاین: براساس مطالعات انجام شده، بهتر است به منظور پیشگیری از مواجه شدن با مشکلات جدی، تولد دوقلوها پیش از هفته ۳۷ بارداری انجام شود.

گروهی از محققان استرالیایی برای نخستین بار درباره تعیین بهترین زمان تولد دوقلوها در گروهی از خانم‌های باردار که در این دوره با مشکلات جدی مواجه نبوده‌اند، مطالعات جامع و گسترده‌ای انجام داده‌اند.

جنین‌های دوقلو در مقایسه با تک‌قلوها بیشتر در معرض ابتلا به مشکلاتی مانند کاهش سرعت رشد در دوره جنینی هستند که گاهی هر دو جنین و گاهی تنها یکی از آنها با چنین مشکلاتی مواجه می‌شود.

کاهش سرعت رشد جنینی به کمبود وزن نوزاد هنگام تولد منجر می‌شود که می‌تواند پیامدهایی نظیر افزایش نیاز به مراقبت‌های دوران نوزادی در زمان تولد و همچنین افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات مختلف مانند بیماری‌های قلبی و دیابت در زندگی آینده آنها را به همراه داشته باشد.

علاوه بر این ممکن است یک یا هر دو جنین به علت کمبود وزن یا نارس بودن، مرده متولد شوند؛ از این رو تعیین زمان دقیق برای تولد دوقلوها اهمیت بسیاری دارد.

اگر دوقلو‌ها پیش از تکمیل بارداری در هفته ۳۸ و به عبارتی فقط یک هفته زودتر و در هفته ۳۷ بارداری متولد شوند، احتمال ابتلا به بیماری‌های دوران نوزادی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. محققان امیدوارند براساس این یافته‌ها، احتمال تولد دوقلوهای سالم را افزایش دهند.

اگرچه این نخستین بار است که مطالعاتی جامع در این زمینه انجام شده، اما پیش از این نیز محققان به یافته‌های دیگری در این زمینه دست یافته بودند که یافته‌های اخیر را مورد تایید قرار می‌دهد.

برخلاف آنچه تصور می‌شود، تولد جنین در پایان هفته ۳۸ بارداری به این معنی نیست که اگر دوقلوها در این زمان متولد شوند وزن بیشتری هنگام تولد دارند، بلکه نوزادان دوقلویی که یک هفته زودتر متولد شوند نه‌تنها هنگام تولد وزن بیشتری دارند، بلکه از سلامت جسمانی بهتری نیز برخوردارند.

به ازای هر یک روزی که جنین‌های دوقلو بیشتر به زندگی جنینی ادامه می‌دهند، خطر رویارویی با مشکلات و بیماری‌هایی که در دوره نوزادی یا حتی در بزرگسالی می‌تواند زندگی آنها را در معرض تهدید قرار دهد، بیشتر می‌شود بنابراین بهترین راه برای کاهش پیامدهای ناشی از دوقلوزایی این است که دوقلوها یک هفته زودتر متولد شوند.

تولد زود هنگام دوقلوها نیز تهدیدی علیه سلامت آنها به شمار می‌آید بنابرین لازم است مادرانی که در انتظار تولد فرزندان دوقلو هستند در ماه‌های آخر بارداری به دقت تحت نظر قرار گیرند تا از تولد زودهنگام نوزادان و پیامدهای آن در امان باشند.(جام جم – ضمیمه سیب)

منبع: Sciencedaily


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.