تولید؛ صندوق حفاظت از نقدینگی

نقدینگی یکی از پارامترهای اساسی اقتصادی کشورها است که با کنترل و هدایت نقدینگی و ایجاد جاذبه برای سرمایه گذاران در بخش های تولیدی و مولد اقتصادی می توان زمینه را برای افزایش رشد تولید و توسعه کشور …

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ مقام معظم رهبری همزمان با آغاز هفته دولت در جمع هیات وزیران به نقش رشد نقدینگی در ایجاد تورم اشاره کرده و خواستار کاهش رشد نقدینگی شدند. ایشان از دولت خواستند برای هدایت نقدینگی به سوی تولید و اشتغال راهکارهای کاربردی پیدا کنند.

با در نظر گرفتن سال حمایت از تولید ملی، ضروری است که  ابزارهای لازم برای کنترل بازار اعمال شود.

در همین حال بانک مرکزی با اعلام آخرین رقم رشد نقدینگی از استفاده دو ابزار شامل سپرده ویژه و فروش اوراق مشارکت بانک مرکزی برای کنترل این رشد خبر داد.

براساس این گزارش؛اصلی‌ترین عامل رشد سریع نقدینگی، افزایش نرخ تورم در کشور است که می بایست برای کاهش سرعت رشد نقدینگی در ابتدا به جلوگیری از افزایش نرخ تورم اقدام کرد.

لازم به ذکر است که اخذ سپرده ویژه با نرخ سپرده قانونی تفاوت دارد، طبق قانون، بانک‌ها باید درصدی از منابع خود را در قالب سپرده قانونی به بانک مرکزی تحویل بدهند؛ اما سپرده ویژه اختیاری است و بانک می‌تواند تسهیلات یا بخشی از منابع را نزد بانک مرکزی تودیع کرده و سود دریافت کند

همچنین؛ اوراق مشارکت نیز ابزاری کنترلی برای مهار نقدینگی است و بانک مرکزی در جریان عملیات مالی خود نیازمند خلق پول است که می‌تواند با استفاده از منابع جذب شده حاصل از فروش این اوراق استفاده کند.

برخی از راه‌های کنترل تورم را می‌توان اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی کشور که موجب افزایش قیمت می‌شوند، ارتقای سطح‌ بهره‌وری تولید و صنعت در کشور، توجه به کنترل واردات و همچنین تلاش برای تک‌نرخی کردن ارزعنوان کرد.

بنابراین؛ با انتشار و فروش اوراق مشارکت بانک مرکزی، ارائه خطوط اعتباری به بانک‌ها میتوان به تامین منابع کمک کرد.

بنابراین باید برنامه ریزی برای کنترل نقدینگی به سمت تولید واقعی حرکت کرده  تا کنترل نقدینگی و تورم از یک سو و اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری به طور همزمان مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.

** نقدینگی قلب اصلی اقتصاد

در ادامه این گزارش محمد حسین فاتحی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: ایجاد جاذبه برای سرمایه گذاران در بازارهای مولد اقتصادی راهکار کنترل و هدایت نقدینگی است.

وی تاکید کرد: هدایت نقدینگی موجود در سطح جامعه به سمت واحد های تولیدی موجب افزایش سرمایه ها و رشد تولید خواهد شد.

فاتحی ادامه داد: نقدینگی یکی از پارامترهای اساسی اقتصادی است که با فروش اوراق مشارکت ، افزایش نرخ ذخیره قانونی بانک ها و اجرای سیاست های اقتصادی دولت می توان آن را کاهش داده و به سمت فعالیت های توسعه ای اقتصادی هدایت کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر می بایست تدابیر دولتی به سمت هدایت نقدینگی در جهت توسعه و رفاه اجتماعی باشد زیرا این امر همواره مورد توجه همه دولت ها بوده است.

فاتحی افزود: جذابیت بازارهای غیر رسمی ارز و سکه موجب شده تا نقدینگی به سمت آن کشیده شود و در نتیجه بازارهای رسمی و مولد اقتصادی با بی ثباتی و نا مساعدی مواجه شوند.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی ضروریست با اتخاذ تدابیری ویژه در جهت بهبود وضعیت صنعت ، شرایط تولید کنندگان و فضای کسب و کار، زمینه را برای ورود سرمایه داران به این بخش های مولد اقتصادی فراهم کنیم./س

گزارش از زینب عبدی


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.