تولید خط لوله فوق سبک با کمترین آسیب زیست‌محیطی توسط دانشمند ایرانی

تولید خط لوله فوق سبک با کمترین آسیب زیست‌محیطی توسط دانشمند ایرانی

پروفسور «محمد احسانی» استاد ایرانی دانشگاه آریزونا موفق به طراحی و ساخت لوله های فوق سبکی شده است که ضمن کاهش هزینه ها، آسیب های زیست محیطی را به حداقل می‌رساند.

به گزارش دریچه خبر، میلیون ها کیلومتر خط لوله نفت، گاز، آب و فاضلاب در زیر شهرها و در مسیر جاده ها قرار گرفته اند. این خطوط لوله از فولاد، بتن یا پلاستیک سنگین ساخته شده اند و امکان ساخت آنها تنها در اندازه و طول های کوتاه وجود دارد.

در این صورت یک خط لوله بدون توجه به طول آن، از مجموعه ای از بخش های کوچک با صدها یا هزاران نقطه اتصال ساخته می شود و حمل و نقل این لوله ها با توجه به وزن بسیار سنگین آنها به زمان زیادی نیاز داشته و باعث افزایش هزینه های یک پروژه می شود.

پیش از این پروفسور «احسانی» در حال کار بر روی شیوه ای به منظور استحکام بخشیدن و تقویت لوله های موجود با استفاده از مواد کامپوزیتی بود که این تحقیقات منجر به تولید لوله های فوق سبک کامپوزیتی با استفاده از لایه های فیبر کربن شد.

لوله های کامپوزیتی که InfinitiPipe‌ نام دارد از پلاستیک بسیار سبک لانه زنبوری در زیر لایه هایی از رزین های اشباع فیبر کربن در جریان یک فرآیند جدید ساخته می شود و امکان طراحی در طول نامحدود را فراهم می کند.

لوله های InfinitiPipe ساخته شده از مواد بسیار سبک، هزینه های حمل و نقل را در مقایسه با لوله های فولادی و بتنی به طور چشمگیری کاهش می دهد.

نتایج دستاورد جدید در حوزه فناوری خطوط لوله در کنفرانس انجمن مهندسی عمران ۲۰۱۲ در شهر میامی آمریکا ارائه شد.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.