تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن گوشت مرغ در کشور

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت – ۱۱:۱۳:۳۹ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

مدیر کل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-مدیر کل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت:سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن گوشت مرغ در کشور تولید می شود.
 به گزارش شرویس اقتصادی خبرگزاری آریا، رضا ترکاشوند در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما ادامه داد :نوسانات گواه این بحث است ، که در اغلب اوقات مازاد تولید باعث کاهش قیمت می شود و تولید کنندگان بابت این موضوع مسئولان و متولیان امر را مورد خطاب قرار می دهند که بایستی به فکر تولید باشند .وی افزود :در سال بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ و بیش از ۸۰۰ هزار تن تخم مرغ تولید می شود .وی تصریح کرد :تولید طیور به صورت خطی برنامه ریزی می شود و عرضه تولیدات در بازار با توجه به نوسانات عرضه و تقاضا تحت تاثیر این تولید خطی است در حالی که تقاضا به شکل خطی نیست و در برخی از ایام ودر فصولی از سال چون ماه مبارک رمضان و ایام نوروز تقاضا افزایش می یابد .
ترکاشوند با بیان اینکه با پیگیری برنامه سقف تولید در ماه های دیگر سال شاهد مازاد تولید خواهیم بود گفت :اگر برنامه سقف تولید با هدف تامین اوج تقاضا در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز در نظر گرفته شود قطعا در ماه های دیگر سال با مازاد تولید مواجه می شویم . وی ادامه داد :برای تامین نیاز جامعه در حد وفور بایستی برنامه وجود داشته باشد که با مازاد تولید به ضرر تولید کننده منجر نشود .
وی افزود :اگر برای ماه هایی که مازاد تولید وجود دارد، فکری نشود تولید کننده نمی تواند دوام داشته باشد و خود به خود از صحنه خارج می شود و در نهایت با افت تولید مواجه خواهیم شد .وی خاطر نشان کرد :در این رابطه پیشنهاداتی به مسئولان تنظیم بازار ارائه شده است و با تضمین خرید تولید مازاد تولید کنندگان آمادگی دارند که سقف تولیدات را هدف قرار دهند .
ترکاشوند با بیان اینکه سال گذشته با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در تولید گوشت مرغ سقف تولید هدف قرار گرفت گفت :گله های اجداد و مرغ مادر و گله .. گوشتی تنظیم شد که بیش از ۹۰ میلیون جوجه ریزی در ماه انجام شود تنظیم شد و نیاز به عرضه مرغ ذخیره شده که به طور معمول برای ایجاد تعادل در قیمت به بازار عرضه می شود در ماه رمضان وجود نداشت.
مدیر کل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی افزود :بعد از افت تقاضا ، قیمت مرغ به شدت کاهش یافت که واکنش مرغداران را در پی داشت ، این موضوع مرتبا پیگری شد که تا مازاد تولید از بازار جمع آوری شود.
وی با اشاره به اینکه اگر ظرفیت ذخیره سازی وجود ندارد بایستی به فکر صادرات بود و این بخش نیازمند مشوق های صادراتی است گفت :با انتشار واکنش مرغداران در رسانه ها همچنان این اعتراض بی پاسخ ماند و تقاضای تولید کنند گان برای جوجه ریز کاهش یافت و در اخر سال با افت شدید قیمت جوجه مواجه شدیم.
وی ادامه داد :کاهش تقاضای جوجه به واسطه تضعیف بدنه توزیع به افت شدید قیمت جوجه منجرشد . مدیر کل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه در اسفند ماه همیشه به دلیل افزایش تقاضا قیمت ها افزایش می یابد گفت :بایستی از مکانیسمی برای تنظیم بازار استفاده شود و از مرغ ذخیره شد در طول سال برای ایجاد تعادل در بازار بایستی عرضه صورت گیرد .
ترکاشوند ادمه داد :حدود ۱۰ ماه تولید کننده در در اوج تولید کردند و این تولیدات با کمترین قیمت در بازار عرضه شد .وی با بیان اینکه براساس یک برنامه شبیه سازی پیش بینی و برآورد ماه های آتی بر اساس جوجه ریزی گله مادر صورت می گیرد گفت :مسئولان تنظیم بازار تایید می کنند که برآورد این برنامه منطقی و با کمترین انحراف است .
وی ادامه داد :به هر صورت اگر بر آورد و پیش بینی به موقع مورد بهره برداری قرار نگیرد کار از کارمی گذرد و موثر نخواهد بود و در زمانی که باید از سوی مسئولین تنظیم بازار جمع آوری و ذخیره سازی مرغ صورت نگیرد ، بخش های مختلف ازجمله تولید کننده زیان خواهند دید .وی ادامه داد :هماهنگی وجود دارد ولی شاید به دلیل عدم اعتماد در عمل کار عملیاتی به موقع انجام نمی شود.
مدیر کل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری در این گفت و گو اظهار داشت: در سال ۹۰ هیچ مجوز وارداتی از جانب وازرت جهاد کشاورزی داده نشده است وی با بیان اینکه با اعلام ماهیانه ۸ هزار تن مازاد تولید در اواخر نیمه اول سال این موضوع در کارگروه کنترل بازار مطرح شد گفت :مصوب شد ، با تایید وزارت صنعت – معدن و تجارت مشوق های صادراتی برای صادرات مرغ در نظر گرفته شود .وی افزود : با طولانی شدن این پروسه تولید کنندگان مایوس شدند.وی ادامه داد :با طولانی شدن مشکلات تولید ، با کاهش تقاضای جوجه ریزی و در پی آن کاهش تولید ، قیمت جوجه کاهش یافت .
وی تصریح کرد :به دلیل اینکه تولید پاسخ داده نشد و امکان ذخیره مازاد تولید فراهم نشد ، قیمت جوجه در ماه بهمن و اسفند به پایین ترین حد خود رسید و تقاضای تولید کننده برای تولید افت کرد .

کدM-ch2531

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۳۰۱۱۱۳۳۹۴۳۴


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.