تولید پارچه مشکی چادری در کشور افزایش می یابد

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سالانه بیش از ۲میلیارد و یکصد میلیون متر مربع انواع پارچه صنعتی و غیر صنعتی در کشور تولید می شود اما ظرفیت ها بیشتر است.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،مهدی اسلام پناه ابراز امیدواری کرد :با تسهیل شرایط ، حل مسائل نقدینگی و تامین ماده اولیه ، ظرفیت تولید افزایش یابد.
وی ظرفیت اسمی تولید پارچه مشکی چادری در کشور را ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع بیان کرد و افزود: با توجه به بیش از ۷۰ میلیون مترمربع نیاز داخلی ، ۴۹ و نیم میلیون متر مربع کمبود داریم.
اسلام پناه با اشاره به اینکه در آینده ای نزدیک تولید ۵ میلیون مترمربع پارچه مشکی چادری در مدار قرار می گیرد ، گفت : با توجه به نیاز و مصرف بیش از ۱۷میلیون قواره از این پارچه در کشور ، همه این عدد و رقم بسیار ناچیز است.
وی افزود : پارچه چادر مشکی به دلایل مختلف از جمله دانش فنی ویژه رنگرزی ، خوشه های متفاوت و انواع نخ ها با میکرون های مختلف، در طول سال های گذشته متن و حاشیه های گوناگونی داشته است.
اسلام پناه گفت: در مراکز تحقیق و توسعه  بنگاه های بزرگ صنعتی به فناوری رنگرزی و میزان جذب رنگ در فیلامین پولیستر پارچه ها دست یافته ایم.
وی ابراز امیدواری کرد با برنامه ای که پیش بینی شده است در افق پایان برنامه پنجم و سرفصل تغییر هندسه اقتصاد صنعتی  بتوانیم در این صنعت به خودکفایی برسیم.
اسلام پناه خواستار حمایت دستگاه ها و تغییر نگاه به عرصه نساجی شد و افزود: با توان بافت و دانش رنگرزی نه تنها می توان نیاز داخلی را رفع کرد بلکه می توانیم یکی از صادر کنندگان پارچه مشکی باشیم.
وی با بیان اینکه در پایان برنامه پنجم این نیاز داخلی به بیش از ۱۸۰ میلیون متر مربع می رسد ، گفت: باید به سرعت با سرمایه گذاری در تولید پارچه مشکی چادری از واردات و ارزبری سنگین آن جلوگیری کنیم.
اسلام پناه با تاکید بر حمایت از افزایش تولید پارچه مشکی چادری گفت : باید خوشه های بافندگی را کمک و بستر تامین مواد اولیه را بنیانگذاری کنیم.
وی گفت : تقاضای داخلی پارچه در کشور بیش از ۳ میلیارد و ۲۴۰ میلیون متر مربع در سال است و ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مربع هم تولید می شود.
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: قاچاق پارچه هم به صورت جدی مطرح است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.