تولیدات علمی باید به سمت تجاری سازی بروند

۱۹م اسفند ،

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق گفت: هدف اصلی مجریان علمی کشور تجاری سازی تولیدات علمی دانشجویان و پژوهشگران است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ بهروز میرزا در مراسم همایش نانو فناوری و شیمی سبز در دانشگاه آزاد تهران شرق با بیان این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشور ما در زمینه های مختلف علمی توانست با تلاش دانشجویان و اندیشمندان بیش از ۷۰ برابر جهش و توسعه داشته باشد گفت: اما هنوز کشور جای بسیاری برای توسعه و پیشرفت های علمی در زمینه های مختلف دارد که این استعداد و توانایی در تک تک همه دانشجویان ، پژوهشگران و اساتید دانشگاه ها وجود دارد.

وی با اشاره به این که در حال حاضر در رشته علوم پایه دارای رتبه خوبی در سطح جهانی هستیم افزود: در شرایط کنونی انتظار می رود که از نظر علمی کشور در جایگاه و سطح بالاتری قرار گیرد و امیدواریم روزی فرا برسد که علوم پایه را در سطح خاورمیانه به رتبه اول ارتقا دهیم.

وی اظهار داشت: خوشبختانه علیرغم تهدیدات دشمن شرایط مناسبی برای توسعه علم و فناوری در کشور با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم ها محیا است و ما می توانیم با پشتوانه ی محکمی و با حضور دانشجویان و پژوهشگران از این وضعیت بحران خارج شویم.

وی با بیان این که کشور ما در رشته شیمی در جهان دارای رتبه ۳۲ است گفت: این رتبه در بین ۱۰۰ کشور تولید کننده این رشته خوب است اما همان طور که مقام معظم رهبری از علوم پایه به عنوان گنجینه یاد می کنند انتظار می رود دانشجویان قدر رشته علوم پایه و شیمی را بدانند چرا که این علوم پایه شیمی، فیزیک و ریاضی می باشد و کشور ما نیز در این زمینه جایگاه خوبی دارد.

** علم را به ثروت تبدیل کنیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق با تاکید بر این که امیدواریم با وجود برنامه ریزی در بخش های علمی و پژوهشی بتوانیم جایگاه علمی کشور را ارتقاء دهیم دانشجویان و پژوهشگران و مسؤولان کشور به عنوان مجریان علمی باید بتوانند این تولیدات علمی را تجاری سازی کنند.

وی ادامه داد: ۳۰ درصد از مقالات و پژوهش های کشور توانسته اند مشکلات فعلی و آینده جامعه را حل کنند و ۷۰ درصد باقی مانده در کشور مورد استفاده قرار نمی گیرند و کاربردی نیستند.

وی اظهار داشت: امیدواریم روزی فرا برسد که بتوانیم از صد در صد مقالات در جهت نیازهای صنعتی و نیازهای روز جامعه استفاده کنیم که این جزء اولویت های اصلی دولت و هدف بنیادهای علمی است.

رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران شرق در پایان رویکرد اصلی نظام را گام برداشتن در راستای تحقق دانش های بنیان دانست و گفت: قرار است که بیست درصد از بودجه کشور از طریق تولیدات علمی تامین شود و این موضوع امکان پذیر است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.