تولید ال‌ای‌دی‌های کاراتر با روش تازه محققان

۱۶خردادماه،

تولید ال‌ای‌دی‌های کاراتر با روش تازه محققان

تولید ال‌ای‌دی‌های کاراتر با روش جدید محققان

محققان آمریکایی با استفاده از طیف سنجی به بررسی جهت خارج شدن نور از سطح لایه‌های نشردهنده نور پرداختند. این روش تازه می‌تواند اطلاعات مفیدی برای تولید LEDهای کاراتر در اختیار محققان قرار دهد.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه براون موفق به ارائه روش میکروسکوپی تازهی شدند که با استفاده از آن می‌توان اطلاعات کلیدی دربارهٔ این که نور چگونه از سطح تک لایه‌های نانومقیاس و دیگر فیلم‌ها نشر می‌کند، به‌ دست آورد. این روش طیف سنجی ممنتوم انرژی نام دارد که با استفاده از آن، محققان می‌توانند به بررسی این موضوع بپردازند که آیا نور نشر یافته از سطح یک فیلم نازک به‌ صورت موازی با سطح از آن خارج می‌شود یا در راستای عمود بر سطح فیلم. دانستن این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که به مهندسان کمک می‌کند تا مواد نشرکننده لایه نازک بهتری برای استفاده در پیل‌های خورشیدی و LEDها بسازند.

این روش تازه امکان استفاده از تداخل به عنوان یکی از ویژگی‌های بنیادین لایه‌های نازک را می‌دهد. اثرات تداخلی را می‌توان در رنگ‌های رنگین کمانی سطح حباب‌ها صابون یا روغن ملاحظه کرد. دانشمندان می‌توانند چگونگی تداخل تخریبی و سازنده پرتوهای نور را در زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و در نهایت به ضخامت لایه نازک نشردهنده نور بپردازند. این روش تازه می‌تواند این نوع تعیین مشخصات را یک گام به جلو ببرد.

رشید زیا می‌گوید: نکته کلیدی در روش ما این است که ما علاوه بر زاویه و پلاریزاسیون نور به انرژی آن نیز توجه داریم. ما می‌توانیم ارتباطی میان زوایای مختلف نور و جهت نشر آن از سطح فیلم پیدا کنیم. در بعضی زوایا و پلاریزاسیون‌ها ما تنها نور نشریافته از سطح نشردهنده را می‌بینیم و در دیگر زوایا و پلاریزاسیون‌ها نور در راستای عمود بر سطح از آن خارج می‌شود.

این گروه تحقیقاتی روش خود را روی دو نوع لایه نازک مهم، یعنی دی سولفید مولیبدن و PTCDA تست کردند. نتایج کار آنها نشان داد که در دی سولفید مولیبدن نور تنها در راستای سطح نشر می‌کند، اما در PTCDA دو راستا برای نشر نور وجود دارد، یکی در راستای سطح و دیگری عمود بر آن.

اگر تولیدکنندگان بخواهند با استفاده از لایه نازک LED بسازند، این که بدانند جهت ساطع شدن نور چگونه است، می‌توانند از آن استفاده کرده و لایه نازک را بنحوی داخل LED قرار دهند که بیشترین تابش نور را داشته باشد.

نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه «Nature Nanotechnology» به چاپ رسیده است.
/۲۷۵۹/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.