تولید انبوه قیر از روغن‌های گیاهی با تلاش محققان جهاد دانشگاهی

۲۸ آبان ،

تولید انبوه قیر از روغن‌های گیاهی با تلاش محققان جهاد دانشگاهی

محققان جهاد دانشگاهی واحد تهران موفق به تولید امولسیفایر قیر تند و کندشکن شدند که حدود ۶۰ درصد ترکیبات آن از روغن‌های گیاهی تشکیل شده و کاملا دوستدار محیط زیست است.

به گزارش دریچه خبر ، دکتر رحمانی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه تهران با بیان این که امولسیفایر قیر یک ترکیب شیمیایی آلی به نام سورفکتانت است که برای همگن‌سازی مخلوط قیر و آب مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این محصول از طریق واکنش اسیدهای چرب و پلی‌آمین‌ها و ترکیب با سورفکتانت‌های غیریونی و سایر افزودنی‌ها به منظور استفاده در قیرهای امولسیونی به دست محققان جهاد دانشگاهی تولید شده است.

وی با تاکید بر این که این ماده پس از انجام کار مطالعاتی و آزمایشگاهی در حال حاضر به تولید انبوه رسیده است، افزود: استفاده از قیرهای امولسیونی سبب ایجاد نسل تازهی از آسفالت شده است و در مخلوط‌های آسفالتی حفاظتی گرم و سرد، آسفالت‌های حفاظتی و آب‌بندی، آسفالت سطحی یک لایه‌ای و چند لایه‌ای، قیرپاشی‌ها، پر کردن ترک‌ها و تعمیرات و لکه‌گیری فوری کاربرد دارد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد تهران با بیان اینکه قیر به عنوان ماده چسباننده برای آسفالت‌کاری به روش داغ و یا مخلوط با حلال نفتی استفاده می‌شود، تصریح کرد: با توجه به مشکلات فراوان در تولید قیر به این روش‌ها مانند نیاز به تاسیس کارخانجات آسفالت‌سازی عظیم و در نهایت تجهیزات و ماشین‌آلات بسیار جهت حرارت دادن، نیاز به مصرف بسیار انرژی، نیاز به حلال‌های نفتی، آلودگی هوا، مشکل رطوبت مصالح و کاهش کارآیی قیر، گران بودن و اقتصادی نبودن روش‌ها، روش سومی به نام قیرهای امولسیونی در حال گسترش است. این روش علاوه بر این که هیچ یک از مشکلات نامبرده شده را ندارد، سهولت و آسانی کار، دامنه وسیع کاربرد و اقتصادی بودن روش، سبب رویکرد بسیار استفاده از آن شده است.

رحمانی با بیان این که در تولید این محصول از روغن‌های گیاهی استفاده شده و دوستدار محیط زیست است، تصریح کرد: این ماده با توجه به مواد اولیه در دسترس در ایران و فرآیند ساده تولید پس از طی مراحل آزمایشگاهی در پایلوت، Scale up شد و پس از گذراندن آنالیزهای فراوان، موفق به اخذ تاییدیه از مصرف کننده در سال ۸۶ شد.

به گفته وی،‌ نوآوری این ماده نسبت به نمونه‌های خارجی در این است که با توجه به شرایط کشور، بومی شده و فرمولاسیون تازهی است. در حالی که نمونه‌های خارجی به صورت پتنت و نام تجاری است و اطلاعات دقیق از آن وجود ندارد.

وی با بیان این که از لحاظ کیفیت، نمونه تولیدی با نمونه مشابه خارجی کاملا” برابری دارد، تاکید کرد: حتی بعضی از شرکت‌های مصرف کننده ایرانی درصد وزنی کمتری از این ماده در تولید قیر امولسیونی را نسبت به نمونه مشابه تایید کرده‌اند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد تهران با بیان این که در حال حاضر حدود ۳۰۰ تن امولسیفایر قیر از خارج وارد می‌شود، به ایسنا گفت: پیش‌بینی سالهای آینده در صورت فرهنگ‌سازی عمیق‌تر و استقبال مسؤولان متولی نفت سفید برای جایگزینی با قیر محلول به حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ تن در سال می‌رسد. قیمت این ماده کیلویی حدود ۴ تا ۵ یورو است که سالانه حدود ۴ میلیون یورو و با ارز فعلی به حدود ۱۶۰ میلیارد ریال می‌رسد. همچنین حذف مراحل و پرداخت گمرک و مشکلات بروکراسی از فاکتورهای مهم برای تولید کنندگان قیر امولسیونی است.

وی با بیان این که هم اکنون قیر تولید شده توسط جهاد دانشگاهی واحد تهران حدود هشت تن از شرکت نفت پاسارگاد سفارش گرفته است، گفت: در حاضر ظرفیت تولید این نوع از قیر ۵۰ تن در سال است و این آمادگی وجود ارد که در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی ظرفیت تولید افزایش یابد.


DaricheKhabar.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.