تولید اوپک به پایین ترین سطح از ژانویه گذشته رسید

خبرگزاری پانا : تازه ترین نظرسنجی رویترز نشان می دهد عرضه نفت خام اعضای اوپک تاکنون در ماه جاری میلادی به پایین ترین سطح از ژانویه گذشته رسیده است.

 به گزارش خبرگزاری پانا رویترز اعلام کرد بر پایه نظرسنجی این خبرگزاری که از منابع فعال در شرکت ها، مقام های اوپک و تحلیلگران بازار نفت به دست می آید، در پی کاهش صادرات نفت نفت خام نیجریه و آنگولا، مجموع عرضه نفت خام اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه جاری تاکنون با ۴۴۰ هزار بشکه کاهش همراه بوده است.

نظرسنجی رویترز درباره تولید نفت خام اعضای اوپک جمعه ۲۸ سپتامبر (هفتم مهر) منتشر شده و تا پایان ماه جاری میلادی همچنان دو روز دیگر باقی مانده است.

مجموع عرضه نفت خام ۱۲ عضو این سازمان تا هفتم مهر به میانگین روزانه ۳۱ میلیون و ۹۰ هزار بشکه رسیده است، در حالی که این رقم در ماه اوت ۳۱ میلیون و یکهزار بشکه در روز بود.

بر اساس این ارزیابی، مجموع عرضه نفت خام اعضای اوپک تاکنون در ماه سپتامبر به پایین ترین سطح خود از ژانویه گذشته (روزانه ۳۰ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه) که نشان می دهد کشورهای عضو این سازمان همچنان حدود یک میلیون و ۹۰ هزار بشکه بیش از سقف تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه نفت عرضه کرده اند.

بخش عمده ای از کاهش عرضه نفت خام اوپک به دنبال افت صادرات نفت آنگولا و نیجریه رخ داده است؛ در حالی که عرضه نفت خام این دو عضو آفریقایی در ماه اوت عرضه نفت خام را افزایش داده بودند.

بر اساس برنامه بارگیری محموله های نفتی نیجریه، بزرگ ترین تولید کننده نفت قاره سیاه، صادرات نفت این کشور در ماه سپتامبر به پایین ترین سطح خود در ۱۱ ماه گذشته می رسد.

کشورهای مصرف کننده به تازگی از افزایش قیمت های جهانی نفت خام ابراز نگرانی کرده اند و از تولید کنندگان خواسته اند تا در این باره چاره ای بیندیشند؛ فاتح بیرول، اقتصاد دان ارشد آژانس بین المللی انرژی اوایل ماه جاری میلادی از تاثیر منفی رشد بهای نفت بر اقتصاد جهان ابراز نگرانی کرده بود.

محمد علی خطیبی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک، در این باره گفته بود: قیمت های نفت خام در اثر تحولات طبیعی بازار به سطوح کنونی رسیده اند و این سطوح قیمتی به اقتصاد جهانی آسیبی نمی رساند.

عبدالله سالم البدری، دبیرکل اوپک، روز گذشته در حاشیه سفر به برلین اعلام کرد: اعضای اوپک به مقدار کافی نفت عرضه می کنند و هم اکنون کمبودی در بازار نفت احساس نمی شود.

نظرسنجی رویترز نشان می دهد، میانگین تولید روزانه نفت خام عربستان سعودی در ماه سپتامبر تاکنون روزانه ۱۰ میلیون بشکه بوده است.

بنا بر برآورد منابع صنعتی در نظرسنجی رویترز، صادرات نفت خام عربستان سعودی به دلیل افت تقاضای داخلی با افزایش رو به رو بوده است.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی، در ۱۰ سپتامبر (۲۰ شهریور) نسبت به افزایش اخیر قیمت های نفت خام ابراز نگرانی کرده بود.

این نظرسنجی نشان می دهد میانگین تولید نفت خام لیبی تا ۲۸ سپتامبر با افزایش روزانه ۴۰ هزار بشکه به یک میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است که این مقدار نسبت به رقم روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه اعلام شده در ۲۴ سپتامبر (چهارم مهر) افت نشان می دهد.

این گزارش می افزاید: تولید نفت خام عراق تاکنون در ماه سپتامبر به سه میلیون و ۶۰ هزار بشکه در روز رسیده، افزایش صادرات نفت از خط لوله کرکوک-جیحان نیز، افت صادرات از پایانه نفتی بندر بصره در جنوب را جبران کرده است.

اعضای اوپک در نشست ۱۶۱ این سازمان (پنج شنبه ۲۵ خرداد) در وین اتریش تصمیم گرفتند سقف تولید گروهی روزانه ۳۰ میلیون بشکه توافق شده در نشست دسامبر ۲۰۱۱ را همچنان ثابت نگه دارند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.