تولید بیش از ۹۵ درصد محصولات دارویی در داخل کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، دکتر ‘حسین عطار’ شامگاه شنبه در گردهمایی بزرگ خانواده تامین اجتماعی در سالن اجتماعات سازمان حج و زیارت اظهارداشت: این در حالی است که در سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران فقط ۲۵ درصد دارو در داخل کشور تولید می کرد.

وی با اشاره به واردات ۷۵ درصدی دارو از خارج از کشور قبل از انقلاب اسلامی، ادامه داد: اکنون ۴۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز در داخل کشور برای ساخت داروها تولید می شود.

عطار با بیان اینکه هر سال ۵۰ داروی جدید در کشور عرضه می شود، گفت: ما اکنون در بیوتکنولوژی و نانو به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کرده ایم.

وی در مورد جزییات تولید هفت داروی جدید و نوترکیب در شرکت توفیق دارو در تامین اجتماعی گفت: گلاتیرامراستات که در درمان بیماری ام.اس کاربرد ویژه دارد یکی از این داروها است.

وی افزود: بقیه داروها شامل فن تانیل، سوفن تانیل، آلفن تانیل و از داروهای کمک بیهوشی است که اثرات ضددرد این داروها به ترتیب ۸۰ برابر، ۴۰۰ برابر و ۲۰ برابر مورفین است.

عطار گفت: داروهای بوسرلین و تریپتورلین استات در درمان سرطان های سینه و پروستات و اکتروتاید استات برای تنظیم هورمون رشد است.

وی با بیان این که شرکت توفیق دارو مسوولیت ساخت ماده اولیه ۱۵دارو را برعهده گرفته است، ادامه داد: شرکت داروسازی ‘زهراوی’ و ‘ابوریحان’ نیز به منظور ورود فرمولاسیون این داروها به بازار با ما همکاری کردند.

مدیرعامل توفیق دارو، تحریم ها را فرصت و انگیزه ای برای دانشمندان به ویژه جوانان ایرانی دانست و ابراز امیدواری کرد با پشتکار، ایران از نظر تولید مواد اولیه دارویی بی نیاز شود.

وی با اشاره به پشتیبانی تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و ورفاه اجتماعی افزود: ما تلاش می کنیم تا نخبگان ایرانی را در داخل و خارج کشور جذب کرده تا بتوانیم به موفقیت های قبل توجهی در زمینه دارو دست یابیم.

در پایان این مراسم، ‘محمدرضارحیمی’، معاون اول رییس جمهوری خطاب به خانواده بزرگ تامین اجتماعی گفت: امروز آمده ام علاوه بر تبریک هفته تامین اجتماعی، خداقوت و خسته نباشید ویژه ای را به مدیرعامل شرکت توفیق دارو و همکارانشان برای ساخت این داروها بگویم.

بر اساس این گزارش، هفت داروی جدید ساخت ایران در شرکت توفیق دارو وابسته به تامین اجتماعی ۲۹ تیرماه امسال با حضور رییس جمهوری در تالار وزارت کشور رونمایی شد.

اجتمام**۹۱۳۴** ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۰۷۸۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.