تولید خودروهای دوستدار محیط زیست در چین/ ۵ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۰

به گزارش خبرگزاری مهر، در این طرح که از سوی شورای دولتی چین اعلام شده کمکهای مالی دولتی را به مصرف کنندگان و تولید کنندگان نسل جدید خودروهای دوستدار محیط زیست مورد تأکید قرار داده است چرا که دولت چین درنظر دارد وابستگی شدید این کشور را به واردات نفت قطع کند، انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد و سرعت احیای بخش اتومبیل سازی خود را با یک مدل پایدار زیست محیطی ارتقا بدهد.

براساس جزئیات منتشر شده، قرار است دولت در هسته این فناوری سرمایه گذاریهای کلانی داشته باشد تا یک صنعت رقابتی جهانی و قوی برای ساخت خودروهای جدید با انرژیهای جدید بسازد.

تأکید کوتاه مدت این طرح روی ساخت و توسعه اتومبیلهای کاملا الکتریکی، خودروهای اتصال برقی دوگانه‌سوز و موتورهای درون سوز صرفه جو در انرژی و همچنین استفاده گسترده تر از این نوع خودروها خواهد بود.

بزرگترین بازار اتومبیل جهان تولید و فروش ۵۰۰ دستگاه خودرو هیبریدی و کاملا الکترونیکی را تا سال ۲۰۱۲ در دستور کار قرار داده و ابراز امیدواری کرده است که این طرح تا سال ۲۰۲۰ افزایش ده برابری داشته باشد و به ۵ میلیون دستگاه برسد.

براساس این طرح، انتظار می رود که روند صنعتی شدن، به دستیابی ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون خودرو کاملا الکتریکی و خودرو اتصال برقی دوگانه ‌سوز (Plug-in hybrid) تا سال ۲۰۲۰ کمک کند.

چین امیدوار است که تا سال ۲۰۲۲ این تلاشها به کاهش مصرف سوخت خودروهای مسافری تا ۶٫۹ لیتر در هر کیلومتر کمک کرده و مصرف آن در خودروهای صرفه جو به کمتر از ۵٫۹ لیتر در هر کیلومتر نیز برسد. این ارقام قرار است تا سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۵ لیتر در کیلومتر برای خودروهای مسافری و ۴٫۵ لیتر در کیلومتر برای خودروهای صرفه جو در انرژی تبدیل شود.

در ماه می، دولت این کشور اعلام کرد که کمک ۲۶٫۵ میلیارد یوانی ( ۴٫۱۶ میلیارد دلاری) برای تشویق به خرید محصولات صرفه جو در انرژی در نظر گرفته اما کمک عمدتا محصولات لوازم خانگی و اتومبیلها را شامل می شوند.

براساس اعلام وزارت اقتصاد چین، دولت مرکزی از امسال برای حمایت از تولید وسائل نقلیه با انرژیهای جدید و تشویق به انجام تحقیقات مرتبط با وسائل نقلیه صرفه جو در انرژی،‌ سالانه تا سقف ۲ میلیون یوان به عنوان کمک دولتی پرداخت می کند.

بخش دیگر این طرح دربرگیرنده تولید باطریهای الکتریکی است.

دولت چین ابراز امیدواری کرده است که بتواند دو یا سه شرکت تولید کننده باطری داشته باشد که سالانه با ظرفیت بیش از ده ها میلیارد کیلوات ساعت تولید داشته باشند.

این طرح همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۱۲ قیمت باطریهایی را که برای خودروهای الکتریکی استفاده می شود برای هر کیلووات ساعت به ۲ یوان کاهش دهد و تا سال ۲۰۲۰ این میزان را به ۱٫۵ یوان برای هر کیلووات ساعت برساند.

زونگ شی یک تحلیلگر مستقل اتومبیل در پکن اظهار داشت که با تمام این اوصاف بازهم مصرف کننده حرف آخر را درباره وسائل نقلیه ای می زند که از انرژیهای جدید استفاده می کنند. در این عرصه پذیرش بازار بسیار حیاتی است.

لین فن تحلیلگر اتومبیل نیز اظهار داشت: تولید خودروهای انرژی جدید بدون زیرساختهای مرتبط امکان پذیر نیست. از این رو شرکتهایی که دارای فناوری اولیه هستند باید از این فرصت استفاده کنند. آنها باید قسمت اعظم تلاشهای خود را در تحقیق و توسعه متمرکز کنند تا بتوانند فناوری رقابتی خود را تقویت کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.