تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در پالایشگاه شازند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور تحویل می دهد.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی گفت : پس از انجام کامل طرح توسعه این پالایشگاه میزان تولید بنزین این پالایشگاه از ۴ میلیون لیتر به ۱۶ میلیون لیتر در روز (معادل ۲۶ درصد بنزین تولیدی کشور) افزایش یافته است.

علی اکبر میرقادری ادامه داد: واحدهای اکتانایزر، ایزومرازیسیون و RFCC از جمله واحدهایی است که به سبب انجام عملیاتی از جنس فرایندهای پتروشیمی توسعه یافت و هم اکنون به عنوان واحدهای پتروپالایشگاهی در حال فعالیت است.

میرقادری تاکید کرد : واحدهای اکتانایزر و ایزومراسیون با تبدیل هیدروکربورهای خطی به هیدروکربورهای شاخه دار و با کاهش میزان بنزن موجود در محصول، افزایش درجه آرام سوزی خوراک را در طول فرایند کاتالیستی عهده دار است.

وی گفت : در واحد RFCC نیز نفت کوره با میزان گوگرد و رسوبات فلزی حداقل، به فرآورده های سبک و ارزشمند از جمله پروپیلن، گاز مایع، بنزین و گازوئیل تبدیل می شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند سرمایه کل این طرح توسعه را ۴ میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: محصولات نهایی تولید شده از واحدهای مذکور به شرکت ملی پخش و شرکت های پتروشیمی مصرف کننده پروپیلن تحویل داده می شود.

وی آمار تولید محصولات این شرکت بعد از اجرای طرح توسعه را روزانه ۱,۲ میلیون لیتر پروپیلن، ۳٫۶ میلیون لیتر بنزین سوپر، ۳٫۶ میلیون لیتر گاز مایع، ۱۲٫۳ میلیون لیتر بنزین معمولی ۵٫۷ میلیون لیتر نفت سفید، ۹ میلیون لیتر گازوئیل و ۶۵۰ تن گوگرد اعلام کرد.

میر قادری افزود: نفت کوره تولید این پالایشگاه از ۶ میلیون لیتر به ۲٫۵ میلیون لیتر در روز کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ممتاز به نقل از شانا، پالایشگاه امام خمینی اراک از دو قسمت پالایشگاه قدیمی با قدمت ۲۰ سال و پالایشگاه جدید که واحدهای طرح توسعه در آن قرار دارد ، تشکیل شده است.

پیش راه اندازی پالایشگاه قدیم در زمستان سال ۱۳۷۱ آغاز و در سال ۱۳۷۲ تمام واحدها در سرویس عملیاتی قرار گرفت.

از واحدهای قدیمی می توان به واحدهای تقطیر با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز، واحد تبدیل کاتالیستی با تولید بنزین سوپر و واحد کاهش گرانروی که ته مانده برج تقطیر ، در این واحد برای سوخت نیروگاهها تهیه می شود ، اشاره کرد.

همچنین واحد آیزوماکس به عنوان یکی از سودآورترین واحدهای پالایشگاه با ظرفیت ۲۴۵۰۰ بشکه در روز در این پالایشگاه قرار دارد.

برای راهبری این واحدها ، واحدهای جانبی شامل تولید آب ، برق، بخار، آب مقطر و هوای فشرده ساخته شده است.

در سال ۱۳۸۲ و بر اساس سیاست های وزارت نفت مبنی بر تولید محصولات با استانداردهای روز دنیا، واحدهای طرح توسعه پالایشگاه با اهدافی مانند افزایش تولید بنزین از ۴ میلیون لیتر در روز به ۱۶ میلیون لیتر در روز و افزایش ظرفیت پالایشی از ۱۷۰۰۰۰ بشکه در روز به ۲۵۰۰۰۰ در روز طراحی شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.