تولید زیردریایی برای عمق ۲۰۰متر/ انتشار اطلس امواج دریاهای ایران

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر وحید چگینی پیش از ظهر امروز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به افزایش بودجه این موسسه تحقیقاتی افزود: با توجه به اهمیت موضوعاتی مرتبط با اقیانوس شناسی بودجه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی این موسسه به ۱۴ میلیارد تومان افزایش یافت که موفق به اجرای برنامه های تحقیقاتی شدیم.

وی از تبدیل این موسسه به پژوهشگاه خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اقدامات تحقیقاتی این موسسه و همچنین افزایش اعضای هیئت علمی دائمی تا سال آینده، این موسسه به پژوهشگاه تبدیل خواهد شد.

پروژه ملی شناور تحقیقاتی

چگینی با اشاره به ایجاد ۴ ایستگاه پژوهشی در شهرهای چابهار، نوشهر، بوشهر و بندرعباس ادامه داد: به منظور انجام تحقیقاتی دریایی و اقیانوسی پروژه ملی شناور تحقیقاتی تعریف و در این موسسه اجرایی شد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت این شناور تحقیقاتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این پروژه ۳۰ درصد پیشرفت داشته است و به دلیل برخی مشکلات در رابطه با تامین قطعات خارجی تاخیر ۵ ماهه در برنامه های ساخت این شناور تحقیقاتی ایجاد شد.

چگینی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکلات مربوط به گشایش ال سی برطرف شده است، یادآور شد: در حال حاضر از ۲۰ بلوک این شناور تحقیقاتی نقشه های ۱۰ بلوک آن دریافت شده است و بخش هایی از آن که شامل موتور و برخی قطعات که باید از خارج تامین شود نیز در حال پیگیری است.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی با اشاره به برنامه توسعه ای این پروژه ملی یادآور شد: در راستای توسعه تحقیقاتی دریایی و اقیانوسی اقدام به ایجاد ناوگان ملی زیرسطحی و سطحی شد که با همکاری سازمانهای مرتبط و توانمندی های داخل کشور اقدام به تولید زیر دریایی هایی تا عمق ۲۰۰ متر می شود.

چگینی علاوه بر ساخت ناوگان زیر دریایی اقدام به تولید ربات های زیردریایی می شود که به منظور اندازه گیری پارامترهای مختلف در اعماق دریا به کار می رود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به منظور طراحی ساخت این ربات ها و زیردریایی با دانشگاه مالک اشتر و پژوهشگاه علوم و تکنولوژی دانشگاه صنعتی اصفهان مذاکراتی شده است که در صورت نهایی شدن دستاوردهای این پروژه طی نمایشگاهی عرضه می شود.

جگینی همچنین افزود: شناور تحقیقاتی در دستور کار قرار دارد که پیش بینی می شود تا خرداد سال ۹۲ به بهره برداری برسد.

تاسیس مرکز ملی جنوبگان

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی  تأسیس مرکز ملی جنوبگان را از دیگر برنامه های این موسسه نام برد و ادامه داد: طرح تاسیس مرکز ملی جنوبگان به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شده است که در صورت تصویب نهایی در این راستا اقدام می شود.

وی با اشاره به جزئیات این طرح تصریح کرد: در این راستا اقدام به ایجاد ناوگان تحقیقاتی به منظور مطالعه در قطب جنوب می شود.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی اضافه کرد: به منظور آموزش و تربیت نیروهای متخصص در این زمینه مذاکراتی برای اعزام ۲ محقق از این موسسه به قطب جنوب در حال انجام است.

تلاش موسسه ملی اقیانوس شناسی برای تدوین سیاست های دریایی

چگینی تدوین سیاست های اقیانوسی را از دیگر اقدامات این موسسه نام برد و یادآور شد: تدوین سیاست های اقیانوسی  در اکثر کشورها در دستور کار قرار دارد که در این راستا این موسسه اقدام به تدوین سیاست های اقیانوسی خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری که این سند تا سال ۹۲ اجرایی شود.

طراحی و تولید شناور تحقیقاتی کاتاماران

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی همچنین از تامین دو تا سه فروند شناور دو بدنه با عنوان کاتاماران خبر داد و اضافه کرد: این نوع شناورها قادر هستند که در آبهای شمالی و جنوبی کشور اندازه گیری های میدانی مورد نیاز را انجام دهند.

چگینی با بیان اینکه این نوع شناور در داخل کشور طراحی و تولید می شود  ادامه داد: امیدواریم که این شناور تا آخر تابستان تحویل داده شود که با تحویل آن اقدام به انجام پروژه های تحقیقاتی در خلیج فارس خواهد شد.

برگزاری سمپوزیوم اقیانوس هوشمند

وی  با بیان اینکه در خردادماه سال جاری سمپوزیومی با عنوان اقیانوس هوشمند برگزار می شود، یادآور شد: در روزهای ۲۳ و ۲۴ خردادماه سمپوزیومی در زمینه اقیانوس هوشمند برگزار خواهد شد که در صورت موافقت هیأت دولت این سمپوزیوم با حضور محققان دنیا برگزار خواهد شد.

طرح تحقیقاتی جامع تنگه هرمز

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی طرح جامع تنگه هرمز را از برنامه های آتی این موسسه ذکر کرد و اظهار داشت: این طرح یک پروژه مطالعاتی جامع  در حوزه تنگه هرمز است.

چگینی ادامه داد: در این پروژه تحقیقاتی اقدام به شناسایی ویژگی های فیزیکی، شیمیایی، گردش آب، زمین شناختی و دینامیک آب در تنگه هرمز می شود.

به گفته وی این پروژه تحقیقاتی برای مدت ۱۸ ماه تعریف شده است که به سفارت وزارت علوم اجرایی می شود.

عرضه ۲۰ نرم افزار در حوزه دریایی

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی تولید  ۲۰ نرم افزار در حوزه اقیانوسی و دریایی  از اقدامات مهم این موسسه عنوان کرد و گفت: این نرم افزارها در زمینه داده های اقیانوسی در دست تولید است که با نهایی شدن این تولیدات در هفته پژوهش رونمایی خواهند شد.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی همچنین انتشار اطلس امواج دریاهای ایران، اطلس انرژی های تجدید پذیر را از دیگر برنامه های موسسه دانست.

انجام سه پروژه بزرگ در اقیانوس هند

وی از همکاری این موسسه  با کمیسیون بین الدول اقیانوس شناسی خبر داد و یادآور شد: موسسه ملی اقیانوس شناسی با همکاری کمیسیون بین الدول اقدام به انجام سه پروژه  اقیانوس شناسی در اقیانوس هند خواهد شد.

چگینی گفت: این پروژه ها شامل شناسایی اکولوژی و بیولوژی اقیانوس هند، فیزیک دریایی اقیانوس هند و پایش سواحل اقیانوسی می شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.