تولید سالانه ۹ تن پسماند شیمیایی خطرناک در دانشگاه شریف

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدرضا هرمزی نژاد، پیش از ظهر امروز شنبه در نشست خبری، پسمانده های شیمیایی را یکی از آلاینده های منابع آبی و خاکی نام برد و افزود: در حال حاضر ۳ پسمانده آلاینده شیمیایی، بیولوژیکی و هسته ای در کشور داریم که برای آلاینده های هسته ای و بیولوژیکی ناشی از فعالیت های مراکز درمانی راهکارهایی در نظر گرفته شده است و اکثر آنها مجهز به اتوکلاوهای دفع زباله های هسته ای شدند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با ابراز تاسف از اینکه تاکنون برای پسماندهای شیمیایی راهکاری ارائه نشده است، اظهار داشت: این در حالی است که دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در فعالیت های پژوهشی خود به طور گسترده ای از مواد شیمیایی استفاده می کنند.
 

وی از ایجاد پایلوت تحقیقاتی برای بازیافت پسماندهای شیمیایی در دانشگاه صنعتی شریف خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف سالانه ۹٫۵ تن پسماند شیمیایی خطرناک تولید می کند که دارای خواصی چون چوم سمی بودن، اشتعال پذیری، خورندگی، قابل انفجار پذیری و واکنش پذیری هستند.
 

هرمزی نژاد با اشاره به وجود ۳۲ مرکز دانشگاهی فعال در رشته های مختلف شیمی و دهها مرکز پژوهشی، ادامه داد: برای جلوگیری از ورود این پسماندها به فاضلاب ۳ راهکار خنثی سازی، بازیافت، سوزاندن برای تولید سوخت پاک پیشنهاد شد و برای این منظور در دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف اقدام به راه اندازی پایلوتی برای بازیافت مواد شیمیایی خطرناک شد.
 

به گفته وی در این پایلوت پس از خنثی پسماندهای شیمیایی خطرناک در محیط رهاسازی می شود.
 

وی با اشاره به برگزاری سومین کنفرانس ملی ایمنی و مدیریت پسماندهای شیمیایی در مهرماه سال جاری، خاطر نشان کرد: به منظور تعامل بیشتر با مراکز صنعتی و تحقیقاتی در روزهای ۱۲ و ۱۳ مهر ماه سال جاری کنفرانس مدیریت پسماندهای شیمیایی برگزار خواهد شد.
 

دبیر اجرایی این کنفرانس، اضافه کرد: این کنفرانس در محورهای راهکارهای مدیریت پسماندهای شیمیایی، الزامات ایمنی فردی و محیطی در آزمایشگاه، استاندارد مدیریت پسماندهای بیولوژیکی و نانو مواد و روشهای پیشگیری و درمان هنگام بروز حوادث شیمیایی بحث و بررسی می شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.