تولید سلول‌های خورشیدی کارآمدتر با همکاری محقق ایرانی

۲۳فروردین۱۳، فاوانیوز: دانشمندان دانشگاه تورنتو با همکاری دانشمند ایرانی، شیوه تازهی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند بطور چشمگیری به سلول‌های خورشیدی کارآمدتر منجر شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا ، مقاله دکتر پویا مراغه‌چی و همکارانش که با عنوان «سیستم‌های فتوولتائیک با تنظیم مشترک پلاسمونی-اکسیتونی با استفاده از نانوپوسته» در مجله Nano Letters انتشار یافته، یک شیوه تازه را برای ارتقای کاربری در فتوولتائیک‌های کلوئیدی نقطه کوانتومی توصیف کرده و فناوری تازهی است که در حال حاضر نویددهنده فناوری سلول خورشیدی ارزانتر و کارآمدتر است.

سیستم‌های فتوولتائیک نقطه کوانتومی به ارائه امکان انرژی خورشیدی کم هزینه با مساحت بالا پرداخته اما این دستگاه هنوز در بخش مادون قرمز طیف خورشیدی که مسئول نیمی از نور خورشید دریافتی در زمین است، از بهره‌بری بالایی برخوردار نیستند.

برای راه‌حل می‌توان از نانوذرات پلاسمونیکی پردازش شده و تنظیم شده استفاده کرد که به نقل از دانشمندان، کنترل بی‌نظیری را بر انتشار یافتن و جذب نور ارائه می‌کند.

این شیوه تازه یک افزایش احتمالی ۳۵ درصدی را در بهره‌وری فناوری در مناطق طیف نزدیک مادون قرمز ارائه می‌کند. در کل، این دستاورد می‌تواند به ۱۱ درصد افزایش بهره‌وری تبدیل انرژی خورشید منجر شود که سیستمهای فتوولتائیک نقطه کوانتومی را به عنوان یک جایگزین برای فناوریهای سلول خورشیدی موجود جذابتر می‌کند.

از مزایای فناوری نقطه کوانتومی کلوئیدی یکی ارزان بودن آن است که سبب کاهش هزینه تولید برق شده و دیگری این است که براحتی می‌توان با تغییر اندازه نقطه کوانتومی، طیف جذب نور آنرا تغییر داد.

محققان با تعبیه مستقیم نانوپوسته‌های طلا در غشای جاذب نقطه کوانتومی توانستند بهره‌وری بالاتری را بدست بیاورند. اگرچه طلا معمولا به عنوان یک ماده کم هزینه محسوب نمی‌شود اما می‌توان از مواد کم‌هزینه‌تر دیگر برای اجرای یک مفهوم مشابه بهره برد.
فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.