تولید موتور دیزل ملی از سال ۹۲ آغاز می شود

به منظور کاهش میانگین سهم سبد سوختی محصولات و جایگزینی بخشی از سهم بنزین با گازوییل و توسعه بازارهای صادراتی، بعضی از محصولات ایران خودرو با قوای محرکه دیزل ملی عرضه خواهندشد.

به نقل از ایکوپرس، مهندس جواد نجم‌الدین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این مطلب افزود: موتور ملی دیزل که فرایند طراحی و ساخت آن در پروژه ای به نام ای. اف. دی. از سال ۸۹ آغاز شد، گامی در اجرای راهبرد پنج ساله قوای محرکه ایران خودرو به شمار می رود.

وی افزود: با توجه به ابلاغیه استراتژی قوای محرکه تا سال ۹۵، ۱۰درصد از سبد سوختی ایران خودرو به این موتور اختصاص خواهد یافت.

مهندس نجم الدین موتور ملی دیزل را به دلیل داشتن قطعات مشترک با موتور ای اف ۷ و قابلیت انطباق با استانداردهای آلایندگی یورو ۵ از نظر اقتصادی و زیست محیطی دارای اهمیت ویژه ای دانست و گفت: موتور ملی دیزل از ۱۲۰اسب بخار توان و ۲۵۶ نیوتن متر گشتاور برخوردار و گنجایش آن ۱۵۰۰سی سی است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مصرف سوخت موتور دیزل را پنج و نیم لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در چرخه ترکیبی عنوان کرد و گفت: از سال ۹۲ تا سال ۹۵ تعداد تولید این موتور به مرز ۱۰۰هزار دستگاه خواهد رسید.

وی با اشاره به طراحی خط مونتاژ موتور ملی دیزل توسط متخصصان ایران خودرو، انطباق خودرو با موتور و آماده سازی خط مونتاژ سواری سازی برای مونتاژ این موتور را از اهم فعالیت های انجام شده و در دست انجام برای طراحی و تولید موتور دیزل ذکر کرد.

مهندس نجم الدین دست یابی به مالکیت دانش طراحی و ساخت قوای محرکه دیزل از راه به کارگیری خلاقیت و نوآوری متخصصان ایران خودرو،‌ طراحی چیدمان خط و ماشین آلات، ‌توسعه بازارهای صادراتی و کاهش ارزبری بنزین را از مهم ترین دستاوردهای طراحی و ساخت موتور ملی دیزل ذکر کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: این موتور بر روی سورن نصب خواهد شد و برنامه نصب آن بر روی پلتفرم سمند نیز در دستور کار قرار دارد. به منظور انطباق این موتور با پلتفرم های مختلف، قطعات جانبی موتور و گیربکس تغییر می یابد و طراحی این قطعات در معاونت طراحی و توسعه محصول شرکت ایران خودرو در حال انجام است.


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.