تولید واحد بنزین‌سازی پالایشگاه شهیدتندگویان با اتکا به توان داخلی

طرح ویژه بنزین‌سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران با هدف تولید روزانه ۲٫۸ میلیون لیتر بنزین با کیفیت در مدار تولید قرار گرفت.

به گزارش گروه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران سرپرست پالایشگاه شهیدتندگویان تهران با اشاره به فناوری منحصر‌به فرد واحد ایزومریزاسیون این طرح در کشور گفت: واحد ایزومریزاسیون طرح بنزین‌سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران دومین واحد ایزومریزاسیون بعد از طرح توسعه پالایشگاه اراک است که در کشور و با اتکا به توان متخصصان داخلی به بهره‌برداری می رسد.

ناصر بابایی ویژگی واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه شهیدتندگویان تهران را دارایی سیستم غربال جاذب‌های مولکولی عنوان کرد و افزود: این سیستم به واحد ایزومریزاسیون طرح توسعه پالایشگاه شهیدتندگویان تهران اضافه شده است که از طریق آن واحد ایزومریزاسیون بنزین‌های دارای اکتان پایین را جدا کرده و مجددا به خط اول واحد بازمی‌گرداند و از این طریق عدد اکتان بنزین به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش می یابد.

وی با اشاره به این که با راه‌اندازی این واحد عدد اکتان بنزین تولیدی از ۶۴ به ۸۸ افزایش می‌یابد، گفت: پیش از این به منظور افزایش کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه، روزانه ۲ میلیون لیتر بنزین سوپر از پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک وارد می‌کردیم که با راه‌اندازی این واحد و افزایش عدد اکتان بنزین تولیدی، دیگر نیازی به واردات بنزین سوپر نداریم و کیفیت بنزین تولیدی در خود پالایشگاه شهیدتندگویان افزایش یافته است.

بابابی شرکت پالایش نفت شهیدتندگویان با تاکید بر تاثیر مستقیم طراحی و راه‌اندازی این واحد در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی پایتخت تصریح کرد: طرح بنزین سازی پالایشگاه از حدود سه هفته گذشته در مدار تولید قرار گرفته است و این واحد بنزین تولیدی را در اختیار شرکت پخش قرار می دهد تا علاوه بر ذخیره‌سازی در مخازن این شرکت، به مرور در جایگاه‌های سوخت کشور به ویژه پایتخت عرضه شود.

سرپرست شرکت پالایش نفت شهیدتندگویان تهران سرمایه‌گذاری شده در این واحد را ۱۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و درباره کیفیت بنزین تولیدی در این واحد گفت: ایزوپارافین دارای عدد اکتان بالایی بوده و بهترین نوع بنزین است که فاقد مواد  مضری همچون آروماتیک، بنزن و اولفین است.

وی تاکید کرد: طرح بنزین‌سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران که به منظور افزایش کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه اجرایی شده است، دارای واحد تصفیه نفتای سبک به ظرفیت ۱۸ هزار بشکه در روز، ایزومریزاسیون به ظرفیت ۱۸ هزار بشکه در روز و واحدهای جانبی نظیر تولید گاز ازت به ظرفیت یک هزار نرمال مترمکعب گاز در ساعت و دو مخزن جدید هرکدام به ظرفیت ۸۰ هزار بشکه است.

ناصر بابایی افزود: نفتای سبک در مرحله اول به واحد تصفیه نفتای سبک ارسال شده و گوگرد، ترکیبات نیتروژنی و اکسیژنی و فلزات سنگین آن که به عنوان سم برای کاتالیست‌های واحد ایزومریزاسیون محسوب می‌شود، حذف شده و سپس به عنوان خوراک به واحد ایزومریزاسیون ارسال می‌شود که در آنجا با افزایش عدد اکتان، بنزین تولیدی به بالاترین کیفیت می‌رسد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.