تولید پارچه های ضد آب و لک با استفاده از “فناوری نانو”

اردیبهشت ۱۴۰۳

محققان “پژوهشگاه مواد و انرژی” برای اولین بار در کشور موفق به تولید پارچه های ضد آب ولک با استفاده از “فناوری نانو “شدند.

امیر حسنجانی روشن کارشناس پژوهشگاه مواد و انرژی در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: با استفاده از نانو فناوری توانسته ایم پوشش هایی را در بافت پارچه ایجاد کنیم که علاوه بر اینکه منجر به آب گریزی پارچه می گردد می تواند مانع از لک شدن پارچه نیزشود.

وی افزود: فرآیند تولید محلول ضد اب برای اولین با در کشور صورت پذیرفته است البته در داخل کشور نمونه هایی دیگر از پارچه های ضد آب وجود دارند با این تفاوت که آنها محلول ضد آب را از کشورهای خارجی تهیه کرده چنانچه از جمله مزایای این محلول روش اعمال این محلول روی انواع پارچه به سادگی قابل اجرای می باشد و سبب تغییر رنگ و فرم در پارچه نمی شود و استفاده آن در صنعت نساجی بسیار مفید و به صرفه است.

وی تصریح کرد: نتیجه تست این محلول بر روی فرشهای قدیمی نیز مثبت بوده است و سبب می گردد که رطوبت ایجاد شده در فرش را کنترل کرده و مانع از نفوذ باکتری ها به بافت فرش و پوسیدگی آن شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تحریم های اخیر کشور و نیازهای صنعتی ما در پی شناسایی این نیازها و کمبود ها هستیم یعنی در ابتدا با شناسایی کردن نیاز و سپس با قرار دادن آن در اختیار محققان و پژوهشگران سعی در برطرف کردن این نیازها داریم./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.