تولید چرم از قارچ! – ایسنا

نتایج پژوهش محققان نشان می‌دهد که ساخت تولید کیف،کفش و لباس از قارچ‌ می‌تواند یک جایگزین دوستدار محیط زیست برای چرم سنتی باشد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا به نقل از نیواطلس، محققان می‌گویند که می‌توان قارچ‌ها را تحت فشار قرار داد و از طریق شیمیایی فرآوری کرد تا برای رقابت با چرم، ماده‌ای کاملا محکم ساخت.

چرم‌های سنتی و گزینه‌های جایگزین آن معمولا از حیوانات و پلیمرهای مصنوعی به دست می‌آیند.

اما تولید چرم مانند سایر صنایع وابسته به دام، برای محیط زیست بد است چرا که به زمین و منابع زیاد نیاز دارد و گازهای گلخانه‌ای مانند کربن دی‌اکسید تولید می‌کند.

“الکساندر بیسمارک”(Alexander Bismarck) از دانشگاه وین گفت: اینجاست که موادی مانند قارچ‌ها نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کنند که کربن‌دی اکسید تولید نمی‌کند و همچنین قابل تجزیه است.

محققان این دانشگاه اعلام کردند که می‌توان از طریق قارچ‌ها با بازیافت محصولات جانبی کم هزینه کشاورزی و جنگلداری، موادی مانند خاک اره تولید کرد.

این ماده به عنوان خوراکی برای رشد میسلیوم که توده‌ای از نخ‌های قارچی کشیده شده است، عمل می‌کند. در نتیجه طی دو هفته می‌توان توده قارچی را برداشت کرد.

بیسمارک ادامه داد، در نتیجه، این ورقه‌های زیست توده قارچی مانند چرم به نظر می‌رسند و از نظر مواد و خواص لمسی با چرم قابل مقایسه است.

اولین شرکت‌های زیست فناوری در حال بازاریابی مواد به دست آمده قارچ هستند و محققان برای عایق‌بندی از قارچ دکمه‌ای سفید موادی مانند کاغذ و فوم ساختند.

 محققان پروژه معتقدند، قارچ‌ها به عنوان ماده اولیه‌ای برای جایگزینی با چرم گاوی و مصنوعی، یک گزینه مناسب از نظر اجتماعی، ارزان و دوستدار محیط زیست است که می‌تواند مورد توجه ویژه مصرف کنندگان و شرکت‌های پایدار و همچنین وگان‌ها باشد.

پیشرفت‌های قابل توجه در این فناوری و تعداد فزاینده شرکت‌هایی که در حال تولید گزینه‌های چرمی مبتنی بر زیست توده هستند، نشان می‌دهد که این ماده جدید نقش قابل توجهی در آینده پارچه‌های دوستدار محیط زیست دارد.

در همین حال، گزینه‌های پلاستیکی از سوخت‌های فسیلی ساخته می‌شوند و زیست تخریب‌پذیر نیستند.

بیسمارک افزود، ما فکر می‌کنیم که چرم مصنوعی که گاهی اوقات به آن “چرم وگان” گفته می‌شود برای محیط زیست بهتر است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.