تولید گاز از میدان پارس‌جنوبی افزایش یافت/ تأمین پایدار سوخت زمستانی

۲۴م آذر ،

2644.JPG

پروژه افزایش ظرفیت سکوهای دریایی فاز یک میدان گازی پارس جنوبی با هدف استحصال یک میلیارد فوت مکعب گاز از یک سکو و تأمین سوخت زمستانی به صورت پایدار تکمیل شد.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طرح افزایش ظرفیت سکوهای دریایی فاز یک میدان گازی پارس جنوبی، طبق اعلام شرکت نفت و گاز پارس ۱۶ روز زودتر از برنامه دو ماهه پیش بینی شده به اتمام رسید؛ براین اساس از نظر زمان پیش بینی شده در برنامه ۲۷ درصد صرفه جویی زمانی صورت گرفته است.

با بهره‌برداری از طرح افزایش ظرفیت سکوهای دریایی فاز یک میدان گازی پارس جنوبی و درصورت تفکیک سکوها و تعویض تجهیزات تولید گاز تولید از این فاز از ۸۰۰ میلیون فوت مکعب به یک میلیارد فوت‌مکعب افزایش خواهد یافت.

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس گفت: مرحله دوم پروژه تعویض، جایگزینی و نوسازی بعضی از تجهیزات سکوهای فاز یک شامل مبدل­‌های حرارتی گاز و میعانات گازی، شیرآلات سرچاهی، شیرهای کنترل فشار و سایر تجهزات وابسته در قالب طرح افزایش ظرفیت فاز یک پارس جنوبی در سکوی اول مرزی این میدان مشترک با کشور قطر با موفقیت انجام شد.

مرتضی خوش لهجه با اشاره به اینکه اجرای تمام مراحل تامین کالا و نصب این تجهیزات پروژه به دست متخصصان داخلی صورت گرفته است، افزود: حفاری چهارحلقه چاه تازه در سکوی اصلی فاز یک پارس جنوبی (SPD1) نیز به منظور تکمیل برنامه افزایش تولید از این فاز در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد.

وی با بیان اینکه هم اینک تولید فاز یک از دو سکو در حال انجام است گفت: با اجرای این طرح و تکمیل مراحل حفاری چهار حلقه چاه پیش‌بینی شده در آینده نزدیک، امکان برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از یک سکوی فاز یک پارس جنوبی فراهم خواهد شد.

خوش لهجه از واگذاری سکوی دوم فاز یک پارس جنوبی به فاز ۱۹ این میدان مشترک خبر داد و گفت: بدین ترتیب پس از حفاری چا‌ه‌های تازه سکوی اصلی و دستیابی به تولید فعلی در یک سکو، امکان جداسازی سکوی سرچاهی دوم ( SPD2 ) فراهم شده و این سکوی تولیدی به طرح توسعه فاز ۱۹ اختصاص خواهد یافت.

به گفته مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس طرح افزایش ظرفیت سکوهای دریایی فاز یک میدان گازی پارس جنوبی که به دست توانمند پیمانکاران داخلی به مرحله اجرا درآمده، زودتر از برنامه زمان‌بندی پروژه به ثمر نشسته است.

به گزارش ایسنا، طرح توسعه اولین فاز میدان گازی پارس جنوبی در سال ۱۳۷۷ به شرکت پتروپارس واگذار شد و تأسیسات جانبی پروژه از سال ۸۱ و تأسیسات فرآیندی در تیرماه سال ۸۲ با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلاری به بهره‌برداری رسید.

از فاز۱ پارس جنوبی علاوه بر گاز روزانه ۴۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۲۰۰ تن گوگرد تولید می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.