تولید یکی از ۶ نانو داروی سرطان در ایران

۰۸ام بهمن ،

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سعید سرکار در هم‌اندیشی فناوری نانو پزشکی، حال و آینده با بیان اینکه ۶ نانوداروی تازه در آینده‌ای نزدیک به بازار وارد می‌شود، افزود: در دنیا تنها ۶ نانوداروی سرطان وجود ‏دارد که خوشبختانه یکی از این داروها در ایران تولید شده است.‏

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، افزایش دقت و صحت در ‏تشخیص بیماری‌ها، کاهش میزان مصرف و عوارض داروها، بهبود کارایی و دوام تجهیزات پزشکی، کاهش هزینه و زمان آزمایش‌های بالینی و ‏بکارگیری آن در بحث‌های پیشگیری، بهداشت، تشخیص و درمان را از مزایای استفاده از فناوری نانو در حوزه بهداشت و سلامت ذکر کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفته در زمینه فناوری نانو در کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر در ۲۹ دانشگاه کشور دوره ‏کارشناسی ارشد خاص فناوری نانو ایجاد شده که بخشی از آنها در حوزه پزشکی است و ۱۴ دانشگاه در گرایش‌های مختلف نانو دانشجوی ‏دکترا تربیت می‌کنند که با این حساب از نظر توسعه منابع انسانی جز ۴ کشور برتر دنیا هستیم.

سرکار، تعداد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های فعال درحوزه فناوری نانو را ۹۵ مورد دانست و یادآور شد: این پژ‍وهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها بیش از ۵ پروژه تحقیقاتی در حوزه فناوری نانو در کشور ارائه کردند و بیش از ۱۲ هزار پایان‌نامه در مقطع کارشناسی‌ ارشد و دکتری در این ‏حوزه به ثبت رسانده که سهم بخش بهداشت و سلامت بسیار چشمگیر بوده است.

وی، با اشاره افزایش تولید مقالات معتبر بین‌المللی کشور در زمینه فناوری نانو اضافه کرد: در سال ۲۰۰۰ با ۸ مقاله معتبر بین‌المللی ‏رتبه ۵۹ دنیا و رتبه ششم جهان اسلام را داشتیم. در سال ۲۰۱۱ از سالی ۸ مقاله به روزی ۸ مقاله رسیدیم و انتظار می‌رود که جمع بندی مقالات انتشار یافته در سال ۲۰۱۲ این ‏عدد از مرز ۳ هزار و ۸۰۰ مقاله عبور کرده باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، عضویت در کمیته ‏استاندارد فناوری نانوی دنیا، فعالیت بخش اکو در ایران و عضویت فعال در مجمع آسیایی نانو را از جمله فعالیت‌های بین‌المللی صورت گرفته این ستاد در زمینه فناوری نانو ذکر کرد.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.