تولید ۱۷ فیلم در زمینه ‘شهدای ترور’

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، این فیلم ها در بخشی جداگانه با عنوان جلوه گاه نور ویژه شهدای ترور به تهیه کنندگی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ساخته شده است.

شهدای ترور از جمله موضوع هایی است که به رغم اهمیت و حساسیت آن و با توجه به فضاسازی های دروغین غرب و استکبار جهانی در زمینه موضوع تروریسم، از سوی رسانه های ایران بویژه رسانه های تصویری و سینما غفلت صورت گرفته و اقدامات جدی به عمل نیامده است.

جشنواره فیلم مقاومت با توجه به برخورداری کشور از بیش از ۱۷ هزار شهید در این حوزه از بدو انقلاب اسلامی تا شهیدان هسته ای و شهیدان جهاد علمی تصمیم گرفته که بخش جداگانه ای را به این موضوع مهم اختصاص دهد.

فیلم های ‘استاد’ ساخته محمدحسین حقیقی درباره شهید استاد علیمحمدی، ‘گنج صادق’ ساخته علی رویین تن درباره شهید صادق گنجی، ‘جاده نمناک’ ساخته محسن استادعلی درباره شهید سید مجتبی هاشمی، ‘دانش آموز’ ساخته سیدمحسن یوسفی درباره شهید مهرنژاد، ‘کامیاب’ ساخته عبدالستار کاکائی درباره شهید کامیاب، ‘کما’ ساخته یعقوب غفاری درباره شهید قاسم ابوالفضلی، ‘دست های نفتی’ ساخته محمدجعفر باقری نیا درباره شهید علی حسن پور، ‘هفتمین روز تابستان’ ساخته محمد شعبانی درباره شهید پاکنژاد، ‘مسجد’ ساخته امیرحسن نوروزی درباره شهید ترخابی، ‘راه بی پایان’ ساخته بیژن زمان پیرا درباره شهید ماموستا شیخ الاسلامی از آثار ساخته شده به شمار می رود.

‘ساعت ۷بامداد خونین’ ساخته فرشید آذری درباره شهید علی انصاری، ‘حادثه در تاسوکی’ ساخته علیرضا جهانی فر درباره حوادث تروریستی ریگی، ‘سنگر’ ساخته مریم فخیمی درباره

شهید قشقائی، ‘کوهزاد’ ساخته سیدرضا صافی درباره شهید حاج شیخ حسین خاتمی، ‘شهید شوشتری’ ساخته مرتضی علی عباس میرزایی درباره شهید شوشتری ، ‘آن مرد’ ساخته محمود محمودی درباره شهید حمزه پور و ‘قدم زدن زیر باران’ ساخته محمود محمودی درباره شهید فدایی عناوین دیگر فیلم هایی هستند که با حمایت جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس درباره شهدای ترور ساخته شده است.

** ساخت فیلم در باره گروهک ‘جندالشیطان’در جشنواره دفاع مقدس

امیر تاجیک فعالیت های گروهک تروریستی جندالشیطان را مستندسازی می کند.

این اثر مستند در جشنواره فیلم مقاومت در بخش جلوه گاه نور این رویداد حضور دارد. بخش جلوه گاه نور نگاهی دارد به شهدای ترور از آغاز انقلاب اسلامی تا شهدای هسته ای و برای نخستین بار در ساختار جشنواره دفاع مقدس گنجانده است.

ستاد برپایی جشنواره فیلم مقاومت همچنین، اعلام کرد که امیر تاجیک فیلمی دیگری نیز با محوریت فعالیت های تروریستی گروهک ضدانقلاب کومله برای این جشنواره ساخته است.

** مستند ‘شش روز در پرنسس گیت’ به روایت غلامعلی افروز

مستند’ شش روز در پرنسس گیت’ به روایت غلامعلی افروز در جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و دفاع مقدس حضور دارد.

این فیلم، داستان گروگان گیری سفارت ایران در اردیبهشت ۱۳۵۹به روایت افروز سفیر وقت ایران در انگلیس است.

این فیلم به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی و تهیه کنندگی پژمان لشگری پور برای بخش جلوه گاه نور جشنواره فیلم دفاع مقدس حضور دارد.

** بخش بین الملل جشنواره باید در طول سال فعال باشد

محمدتقی فهیم منتقد سینما گفت که بخش بین الملل جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس باید در زمان هایی که این رویداد برگزار نمی شود، فعال باشد تا بتواند فیلمسازان بیشتری را متوجه اهمیت این جشنواره کند.

فهیم با بیان اینکه یک جشنواره موضوعی قطعا تاثیرش را از حضور بین المللی اش می گیرد ادامه داد: زمانی می توانیم یک جشنواره را بین المللی خطاب کنیم که فیلم هایی از جهان و فیلمسازان تمام دنیا در جشنواره حضور داشته باشد و چنانچه یک جشنواره از جایگاه مطلوبی برخوردار نباشد، مورد توجه فیلمسازان دنیا قرار نمی گیرد.

** مهمترین نیاز سینمای دفاع مقدس تولید فکر و ایده است

شهرام شاه حسینی از فیلمسازان جوان با یادآوری اینکه مهمترین اتفاقی که برای سینمای کشور، بویژه دفاع مقدس باید بیفتد تولید فکر و ایده است،گفت: تولید فیلم راحت است اما چگونگی پرداختن و انتقال مفاهیم به زبان هنرسینما که مخاطب را با خود همراه سازد کمتر بوجود می آید.

وی تاکید کرد: سینما نباید دچار سیاست زدگی شود و اهالی آن باید زیر چتر یک خانواده واحد برای جبران کاستی ها ومشکلات خود چاره اندیشی کند.

** ضرورت کلیشه شکنی در سینمای دفاع مقدس

ابراهیم فروزش کارگردان با سابقه سینما با یادآوری اینکه در اوایل تولیدات سینمای دفاع مقدس چون اتفاقات تازه و بکر بود خیلی از سینماگران به سمت این سینما رفتند و به موضوع رشادت ها و ایثارگری ها پرداختند گفت که در چند سال اخیر تولید فیلم در این عرصه تبدیل به یک نوع کلیشه شد و به سرعت رنگ عوض کرد.

دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، همزمان با هفته دفاع مقدس به مرکزیت استان کرمان در استان های مختلف و هشت کشور جهان برگزار می شود.

فراهنگ**۹۲۶۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۳۴۰۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.