تونل راه‌آهن تهران – تبریز با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد

ایران > دولت– ممتازنیوز:
تونل خط راه آهن تهران – تبریز در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران صبح شنبه ۱۸ خرداد با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طرح بزرگ انتقال خط آهن تهران – تبریز به زیرزمین در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های توسعه شهری است که از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است.

این پروژه با مدیریت شرکت مهندسین مشاور مترا، مشاوران همکار شرکت مهندسین مشاور ساحل و پیمانکاران قرارگاه خاتم الانبیاء،‌ موسسه شهید رجایی و موسسه مهندسی رهاب اجرا شده است.

براساس این گزارش از مشخصات مهندسی و فنی این پروژه طول تونل به اندازه ۸ کیلومتر، عرض داخل تونل ‌۲۴/۲۰ متر، وجود ۴ خط عبوری و حداکثر سرعت تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

براساس این گزارش از مزایای طرح انتقال خط آهن تهران – تبریز به زیرزمین کمک به بازسازی بافت فرسوده شهری و ارتقای خدمات شهری به شهروندان، کاهش موانع توسعه شهری و محدودیت‌های ترافیکی، کاهش سوانح برخورد عابرین وسایل نقلیه جاده‌ای با وسایل نقلیه ریلی، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، ایجاد امکان توسعه راه آهن تهران – تبریز در آینده نزدیک و ارتقای کیفی خطوط راه آهن موجود،‌ کاهش مشکلات ناشی از همجواری تراکم مسکونی با راه آهن، کاهش چشم اندازهای نامناسب شهری در حاشیه ریل و کاهش تاثیرات غیر مستقیم تردد ریلی در منطقه و تبعات حاصل از آن است.

با توجه به گستره طرح تونل در مناطق پرتراکم شهری برخورد با موانعی از قبیل شبکه‌های آبرسانی، لوله‌های گاز، خطوط برق فشار قوی، مخابرات،‌ فاضلاب و گذرگاه‌ها و معابر شهری در قالب معارضین طرح اجتناب‌ناپذیر بوده که با پیشرفت پروژه بالغ بر ۱۵۰ مورد شناسایی و با احداث سازه‌های فنی و تغییر مسیر دائم، تسهیل در اجرای آن فراهم شد.

به گزارش ایسنا، پروژه انتقال خط آهن تهران – تبریز در راستای مصوبات استانی هیات دولت جهت ساماندهی مسیر خروجی قطارهای تبریز و حومه از ایستگاه تهران به سمت غرب و همچنین تحقق اهداف طرح در چشم انداز ۵۰ ساله در مناطق ۱۷ و ۱۸ می‌باشد که این قراردادها دارای دو بخش اجرایی کاملا مستقل است، از جمله انتقال ترافیک محور تبریز به محور اهواز از طریق افزایش خطوط ریلی کمربندی ملکی- آپرین – تپه سفید تهران به طول حدود ۳۷/۵ کیلومتر و همچنین احداث طول دو قلو با مقطع مستطیل به منظور احداث ۴ خطوط عبوری در مسیر اصلی حد فاصل ایستگاه تهران تا پل کن به طول ۱۰ کیلومتر.


RSS
ماخذ:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.