توهین به مقامات سیاسی خارجی، جرم محسوب می‌شود

۰۸م آذر ،

حجت الاسلام موسوی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: توهین به مقامات سیاسی خارجی، جرم است و بر اساس ماده ۵۱۷ قانون تعزیرات با مسببان آن برخورد می‌شود.

حجت الاسلام سید کاظم موسوی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دربارهٔ جرم توهین اظهار داشت: همانطور که جرایم علیه وضعیت جسمانی اشخاص سبب واکنش مجنی‌علیه و جامعه در برابر مجرم می‌شوند، جرایم علیه اشخاص و شرافت اشخاص نیز واکنش قانون و جامعه را برمی‌انگیزد.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: این جرایم، آسیب روحی و روانی در پی دارد که مداوا و درمان آن بسیار سخت‌تر و دشوارتر از صدمات و ضررهای مالی و جسمی است.

وی افزود: برای تحقق جرم توهین باید سه رکن قانونی، مادی و معنوی همزمان وجود داشته باشد.

این کارشناس حقوقی با اشاره به توهین ساده اعلام کرد: این جرم در ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ پیش بینی شده است که مقرر می‌دارد « توهین به اشخاص از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه سبب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.»

حجت الاسلام موسوی دربارهٔ توهین به سایر کارکنان و مقامات دولتی ایران تصریح کرد: بر اساس ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی هر کس با توجه به سمت به یکی از روسای سه قوه یا معاونان رییس جمهور یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به ۳ تا ۶ ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

وی افزود: با توجه به مضمون ماده فوق اشخاص مورد حمایت در ماده فوق ماموران دولتی می باشند نه سایر اشخاص و نوع رابطه استخدامی آنها با دولت هم ( رسمی ، پیمانی ، و غیره ) مهم نیست.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به توهین به مقامات سیاسی خارجی گفت: ماده ۵۱۷ قانون تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ دربارهٔ توهین به مقامات سیاسی خارجی است در این بند از قانون آمده که هر کس علناً نسبت به رئیس کشور خارجی یا نماینده سیاسی آن که در قلمرو خاک ایران وارد شده است توهین نماید به ۱ تا ۳ ماه حبس محکوم می‌شود، مشروط به این که در آن کشور نیز در مورد مذکور نسبت به ایران معامله متقابل بشود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.