توهین یک فیلم به پیامبر، خشم مسلمانان و کشتن سفیر آمریکا در لیبی + تکمیلی

ایسنا: در پی اکران فیلمی در آمریکا که در آن به پیامبر اکرم (ص) توهین شده است، مردم مصر و لیبی به سفارتخانه‌ و کنسولگری‌های آمریکا حمله کردند و با پایین کشیدن و آتش زدن پرچم آمریکا خشم خود را نشان دادند.

به گفته منابع امنیتی لیبی مردم خشمگین بنغازی لیبی با حمله به کنسولگری آمریکا در این شهر، یک کارمند آمریکایی این کنسولگری را کشتند و یک تن دیگر را زخمی کردند.

این حمله که توسط گروه اسلامگرای «انصارالشریعه» صورت گرفت در اعتراض به اکران فیلمی موهن به پیامبر اکرم (ص) در سینماهای آمریکا صورت گرفت. مهاجمان با استفاده از سلاح‌های سبک و آر.پی‌.جی به ساختمان کنسولگری آمریکا حمله کردند که در این حمله یک کارمند آمریکایی سفارتخانه کشته و یک تن دیگر زخمی شد.

یونس الشریف، معاون وزیر کشور لیبی در این باره گفت: غیر از این دو آمریکایی بقیه اعضای کنسولگری آمریکا سالم هستند و آسیبی به آنها نرسیده است.

قبل از تشدید حملات افراد مسلح گردانی از انقلابیون تحت فرمان نیروهای دولتی توانستند کنسول و بقیه کارمندان کنسولگری آمریکا را از محل درگیری‌ها خارج کنند.

بنا به گفته شاهدان، افراد مسلح که تعداد آنها ۶۰ تا ۷۰ تن برآورد شده‌، با ورود به کنسولگری آمریکا در بنغازی، پرچم آمریکا پایین کشیده و بر دیوارهای آن شعارهای اسلامی نوشتند.

مردم مصر نیز با حمله به سفارتخانه آمریکا با بالا رفتن از دیوار پرچم آمریکا را پایین کشیدند.

در این تظاهرات که هزاران مصری در آن شرکت داشتند، شعارهایی علیه دولت آمریکا به خاطر مجوز پخش چنین فیلم‌هایی سر داده شد.

این تظاهرات که با دعوت گروه‌های سلفی و حزب النور برگزار شد اواخر روز به خشونت کشیده شد و تظاهرکنندگان با حمله به سفارتخانه آمریکا، پرچم این کشور را پایین کشیده و پرچم‌هایی با مضامین اسلامی برافراشتند.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با محکوم کردن و تایید این رخدادها گفت که آمریکا با شدیدترین عبارت‌های ممکن حمله به کنسولگری خود در لیبی و کادر دیپلماتیکش را محکوم می‌کند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز کشته شدن یکی از کارمندان کنسولگری آمریکا در بنغازی را رسما تایید کرد.

پیش از آن عبدالمنعم الهور، سخنگوی شورای عالی امنیت لیبی گفته بود که از تعداد دیگر مجروحان این درگیری هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست.”

یکی از گزارشگران خبرگزاری رویترز در بنغازی هم گفته است که او شخصا سه مامور لیبیایی حفاظت از کنسولگری آمریکا را دیده که زخمی شده بودند.

بنابر گزارش‌ها، مردان مسلحی با پرتاب بمب های آتش زا و شلیک به سوی ساختمان کنسولگری به این مرکز دیپلماتیک حمله ور شده اند.

ماموران حفاظتی کنسولگری با پاسخ دادن آتش تلاش کرده اند که در برابر مهاجمان مقاومت کنند اما به گفته مقام‌های لیبی آنها نتوانسته‌اند در برابر این حمله مدت زیادی دوام بیاورند.

پرچم آمریکا روز سه شنبه به خاطر سالگرد حملات یازدهم سپتامبر نیمه افراشته بود.

با این حال وزارت خارجه آمریکا در ساعات پایانی روز سه شنبه اعلام کرد که پلیس مصر موفق شده است که تمامی معترضان را از محوطه و اطراف سفارت آمریکا در قاهره دور کند.

سفارت آمریکا در قاهره با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا هرگونه اقدام “افراد منحرف” برای توهین به مسلمانان را محکوم می کند چنانکه هرگونه بی حرمتی به همه ادیان را محکوم می کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در بخشی از این بیانیه آمده: “ما سوء استفاده از آزادی بیان به منظور اهانت به باورها و اعتقادات دیگران را قویا محکوم می کنیم.”

بنابر گزارشی که نشریه وال استریت ژورنال منتشر کرده، نام این فیلم “بی گناهی مسلمانان” (Innocence of Muslims) است که توسط یک موسسه ساختمانی و املاک اسرائیلی – آمریکایی تهیه شده و در آن به آنچه “تظاهر و ریاکاری اسلام” ادعا شده اشاره می‌شود.


تابناک: منابع خبری از قتل سفیر آمریکا در کشور لیبی در نتیجه خشم مردم از توهین به پیامبر اسلام در یک فیلم آمریکایی خبر می‌دهند.

منابع رسمی لیبی به رویترز گفته‌اند که سفیر و سه کارمند آمریکایی در حمله‌ای راکتی کشته شده‌اند. یک کارمند سفارت ایالات متحده در لیبی که در این باره مورد سئوال قرار گرفته، در پاسخ گفته است: “ما در این مورد اطلاع خاصی نداریم”. اما گفته است که سفارت آمریکا، مرگ یک نفر را تائید می‌کند.

یک مقام در دولت لیبی گفته‌ است که پس از این که تظاهرکنندگان خشمگین به کنسولگری آمریکا حمله کرده و دست به تیراندازی زده و یک کارمند آن را کشته‌اند، سفیر در راه مکانی امن بوده است. وی گفت که سفیر و سه کارمند دیگر زمانی کشته شده‌اند که افراد مسلح یک راکت به سمت خودروی آنها شلیک کردند. سفارت آمریکا یک هواپیمای نظامی اعزام کرده است تا جنازه این افراد به تریپولی و سپس ایالات متحده منتقل شود.

وزارت خارجه امریکا هنوز این خبر را نه تائید و نه رد نکرده‌اند. محل دیپلماتیک ایالات متحده در شرق لیبی بعد از درگیری‌های خشونت‌بار تخلیه شده بود و افراد خشمگین بعد از حمله به ساختمان آن، آن را به آتش کشیدند.

خشونت‌ها بخشی از اعتراضات علیه یک فیلم آماتور آمریکایی است که نسبت به پیامبر اکرم (ص)، توهین‌آمیز دانسته شده است. حوادث مشابهی در قاهره پایتخت مصر نیز به وقوع پیوسته است. در قاهره افراد مسلح از دیوار سفارت آمریکا بالا رفته و پرچم این کشور را پایین کشیده و آتش زدند.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.