توکلی: قیمت ها در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها ۴ برابر می شود

خبرگزاری آریا-  رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی ها نشان می دهد که آمارهای ارائه شده از سوی دولت مشکل دارد و دقیق نیست. 
به گزارش خبرگزاری آریا، توکلی افزود: همین که دولت برخی اوقات آماری نیز ارائه نمی کند نشان می دهد که مشکلی وجود دارد.
وی در اثبات وجود مشکل در آمارهای دولت به تناسب نداشتن کاهش بیکاری با کاهش رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: به صورت علمی این مهم قابل استدلال و فهم است که اگر رشد اقتصادی منفی باشد و یا افزایشی نداشته باشد کاهش نرخ بیکاری باورپذیر و عملی نیست.
وی در پاسخ به این سوال که آمارهای دقیق چگونه قابل دسترسی است گفت: ما مثلاً درخصوص بیکاری آمارهای تخمینی داریم اما گاهی اوقات نیز می توان از موسسات بین المللی که قابل اتکا هستند استفاده کرد.
توکلی در عین حال خاطر نشان کرد: البته گاهی اوقات ارائه آمارهای موسسات بین المللی با یکدیگر متفاوت است چرا که با موضوعات سیاسی مخلوط می شود.
وی درباره فعالیت دیوان محاسبات در زمان رحمانی فضلی نیز گفت: زاویه دید آقای رحمانی فضلی بیشتر در لحظه دخل و خرج دولت است که با این نگاه کمی فاصله داریم و بیشتر تمرکز مرکز پژوهش ها روی آثار جانبی تصمیمات تکیه دارد.
توکلی در ادامه درباره مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها نیز گفت: در مجموع این قانون به ویژه به نفع روستاییان و شهرهای کوچک بود اما هر اندازه به سمت شهرهای بزرگ می رویم مشهود است که به دلیل هزینه های متفاوت در این شهرها یارانه نقدی تأثیر چندانی در حفظ وضعیت مالی خانوارها ندارد اما اصل قانون به نفع اقتصاد کشور است.
وی ادامه داد: هم اکنون کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در سال جدید ۷۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته و این بدان معنی است که قیمت ها دست کم ۲ و ۲ دهم تا ۴ و ۳ دهم برابر می شود.
توکلی با اشاره به پیشنهاد دولت مبنی بر در نظر گرفتن ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برای مرحله دوم نیز گفت: دولت می خواهد با این اقدام قال قضیه را بکند اما معلوم نیست  چه چیز یا چه کسی قرار است کنده شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت های تخصصی مرکز پژوهش ها به فعالیت ۹ دفتر تخصصی در این مرکز اشاره کرد و افزود: هم اکنون مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از نیروهای باتجربه ، کاردان و کارشناسی برخوردار است که در طول سالیان گذشته در این مرکز مجرب شده اند به ویژه اینکه در این مرکز بحث ها و اظهارنظرها درخصوص مسائل پیرامون با حفظ اصول آزاد است.
 
 
 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.