توکلی از پاسخ‌های صالحی دربارهٔ سفرهای خارجی مشایی قانع نشد

۰۴ تیرماه ۱۳،

احمد توکلی نماینده مردم تهران در جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی دربارهٔ سفرهای مشایی همراه با رییس‌جمهور از وزیر امور خارجه سوال کرد که در نهایت از پاسخ‌های صالحی قانع نشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه با حضور در جلسه امروز کمیسیون امنیت برای پاسخ به سوال توکلی حضور داشت که توکلی دربارهٔ اینکه نقش اسفندیار رحیم‌مشایی رییس دفتر سابق رییس جمهور در سیاست خارجی چیست، سوال کرد.

توکلی با اشاره به ۹۶ سفر خارجی رحیم مشایی و ملاقات با بعضی از مقامات سوال کرد که در این ملاقات‌ها چه موضوعاتی مطرح شده آیا نماینده وزارت خارجه در این سفر حضور داشته است.

صالحی نیز با بررسی بعضی از سفرهای مشایی و اهداف و سبب آنها اینگونه پاسخ داد که اغلب این سفرها بدون ملاقات با مقامات کشورهای میزبان بوده است و مشایی تنها رییس جمهور را همراهی کرده و سفر مستقلی نداشته است، همچنین بعضی از سفرهای مشایی نیز به منظور دیدار با ایرانیان خارج از کشور صورت گرفته است.

براساس این گزارش، توکلی در ادامه مطرح کرد که رحیم مشایی هر ۲۰ روز یک سفر داشته و ملاقات‌هایی انجام داده که قابل تامل است، اما نهایتا با توجه به توضیحاتی که صالحی ارائه کرد، وی قانع نشد و گفت: این موضوع باید به صحن علنی مجلس ارجاع داده شود.

وزیر امور خارجه همچنین به سوال ایرج ندیمی نماینده لاهیجان دربارهٔ اقدامات دیپلماتیک وزارت خارجه در ارتباط با تقویت و ارتقای دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی مرتبط با مواد مخدر و روانگردان سوال کرد.

صالحی نیز به موافقتنامه‌ها، نشست‌های بین‌المللی، مذاکرات ایران با کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: وزارت خارجه نهایت بهره‌برداری را در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در جهت تقویت و ارتقای دیپلماسی در مبارزه با مواد مخدر و روانگردان انجام داده است و به گواه جامعه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، فعال‌ترین کشور جهان در مبارزه با مواد مخدر و روانگردان است، البته پس از توضیحات ارائه شده از سوی صالحی، این نماینده سوال کننده از پاسخ‌های وی قانع نشد.

در ادامه جلسه کمیسیون امنیت ملی، مهدی داوتگری از اعضای این کمیسیون دربارهٔ سفر رییس جمهور به مصر سوال کردو گفت: چرا در سفر مذکور شئونات دیپلماتیک و ملی در جریان سفر رییس جمهور به مصر رعایت نشد و چرا روادید بین ایران و مصر یکطرفه لغو شد. این در حالی است که مصر به اتباع ایران ویزا نمی‌دهد. وزیر امور خارجه نیز در پاسخ به این سوال اظهار کرد: مصر برای جمهوری اسلامی مهم است و دولت و وزارت خارجه نیز مصمم است که روابط دو کشور را بهبود بخشد به ویژه اینکه در مصر انقلابی به پیروزی رسیده است.

بعد از توضیحات وزیر امور خارجه نماینده سوال کننده اعلام کرد که با توجه به اینکه دولت فعلی در پایان کار خود است، از سوال خود صرفنظر می‌کنم.

به گزارش ایسنا، دهدشتی نماینده آبادان نیز از صالحی دربارهٔ سخنان سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن سوال کرد که صالحی اینگونه پاسخ داد که بخشی از مطالبات مطرح شده از زبان مجری تلویزیون گفته شده است و ربطی به سفیر ایران نداشته است که نماینده سوال کننده گفت: در صورتی که نوار مصاحبه به این جانب برسد، از پاسخ قانع می‌شوم.

در جلسه امروز کمیسیون امنیت تحولات اخیر ترکیه و جابه‌جایی قدرت در قطر نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

براساس این گزارش سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به منظور پاسخ به سوال جواد هروی نماینده قائنات در جلسه این کمیسیون حضور داشت که نماینده سوال کننده اعلام کرد چرا مصوبات سفر مقامات معظم رهبری دربارهٔ احداث پادگان‌ها و ملزومات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اجرایی نشده است.

وزیر دفاع و همکاران وی نیز توضیح دادند که در اغلب پروژه‌های پادگانی با موانع معارضین روبه‌رو می باشند و سردار باقری از نیروی زمینی نیز که در این جلسه حضور داشت، اعلام کرد که اگر اعتبارات به موقع پرداخت و معارضین رفع شود، هیچ مانعی برسر راه نیست و ما مصصم به ساخت هستیم.

وزیر دفاع نیز در ادامه توضیح داد که کار ساخت و تکمیل پادگان قائن در دستور کار قرار دارد و مصمم هستیم که به سرعت این پروژه تکمیل شود. در این زمینه با فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز صحبت‌هایی انجام شده است.

انتهای پیام


ISNA News Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.