تویوتا توندرا شاتل کشید [ویدئو]

جابجایی شاتل فضایی Endeavour واقعا حرکت تحسین برانگیزی برای تویوتا بود؛ اگرچه گفته می شود که تویوتا برای انجام این عملیات هزینه بسیار زیادی را متقبل شده اما هرچه باشد بازهم توانایی شاسی بلند خود را بخوبی به جهانیان نشان داد . . . .

space shuttle Endeavour

این اتفاق روز یکشنبه ۲۳ مهرماه ۹۱ رخ داد؛ برنامه از این قرار بود که می بایست شاتل فضایی اندیور از فرودگاه بین المللی لس آنجلس به مرکز علمی/تحقیقاتی کالیفرنیا یا همان California Science Center منتقل می شد. بخش اعظمی از این مسیر ۱۹ کیلومتری از طریق آزادراه ۴۰۵ که کاملا بسته شده بود صورت گرفت، سهم تویوتا نیز تنها پنج دقیقه از این مسیر بود؛ یعنی جایی که شاتل اندیور می بایست از یک طرف پل Manchester Boulevard به طرف دیگر آن می رفت.

طبق محاسبات Science Center عبور از این پل، تنها منطقه این مسیر ۱۹ کیلومتری است که نیازمند نیروی کمتری برای کشیدن اندیور بود؛ اما یک دلیل بسیار ساده تر هم داشت و آن اینکه سازه پل توانایی تحمل وزن اندیور را داشت ولی زیر بار تراکرهای کشنده اندیور کم می آورد.

space shuttle Endeavour

تویوتا برای این منظور از مدت ها قبل گروه Sarens Group خود را که در حوزه حمل و نقل فعالیت دارد، مشغول این پروژه کرد؛ هدف کاملا مشخص بود: آنها باید با تویوتا توندرا به مدت پنج دقیقه سازه ای را می کشیدند که با ۳۷ متر طول و ۲۸ متر عرض بیش از ۱۴۵ تن وزن داشت! این درحالیست که بر روی موتور ۵٫۷ لیتری توندرا که ۳۸۱ اسب بخار قدرت و ۵۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد هیچ تغییری صورت نگرفته بود.

خوشبختانه تویوتا توندرا از این آزمایش سخت سربلند بیرون آمد و بیش از هزاران نفری که آن شب رویایی در اطراف پل Manchester Boulevard حضور داشتند هم شاهد این اتفاق بزرگ بودند. پشت فرمان تویوتا Matt McBride نشسته بود که عمر خود را برای تست درایوری تویوتا گذاشت، در کنار او نیز Garrett Reisman قرار داشت که فضانورد سابق ناسا بود.

اما پیمودن این مسیر ۱۹ کیلومتری طی دو روز صورت گرفت و بیش از ۴۰۰ درخت قطع شد که البته Science Center قول داده به جای آنها ۱۰۰۰ اصله بکارد، بسیاری از چراغ های راهنمایی و تابلوهای عبور و مرور نیز از سر راه برداشته شد. متوسط سرعت انتقال اندیور ۳٫۲ کیلومتر برساعت بود درحالیکه سرعت قدم زدن عادی اکثر افراد بزرگسال حدود ۴٫۸ کیلومتر برساعت است. همچنین گفته می شود کل این جابجایی بیش از ۱۰ میلیون دلار برای Science Center خرج داشته است.

جواب دادن به این سوال که چگونه توندرا توانسته این جثه سنگین را با خود بکشد کار چندان مشکلی نیست ولی جواب دادن به این پرسش که چرا در کشوری که در آن فورد و جنرال موتورز اصلی ترین تولیدکننده وانت های سنگین جهان هستند نادیده گرفته می شوند و در عوض یک کمپانی آسیایی اجازه انجام دادن این پروژه تاریخی را پیدا می کند بسیار مشکل است؛ دلیل انتخاب شدن تویوتا چه بود؟؟؟

تویوتا ۲۰۱۲ اخبار شاسی بلند

فیسبوک


مجله پدال

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.