“تو و من” توانایی پاسخ به سطحی ترین نیاز مخاطب را هم ندارد

“جبار آذین” منتقد، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص فیلم سینمایی “تو و من” ساخته “محمد بانکی” گفت: در سینمای ایران طیف های مختلف اقتصادی و سینمایی فعال هستند برخی از این طیف ها که گرایش به سینمای تجاری دارند عمدتا با نگاه به گیشه فیلم های خود را تولید می کنند، در این زمینه خود این طیف فیلمسازان تجاری به چند زیر مجموعه تقسیم می شوند.
وی درخصوص این طیف فیلمسازان افزود: ابتدا افرادی که فیلم سینمایی سالم تجاری می سازند و دسته دوم افرادی که بدون رعایت ضابطه و قاعده در ساختار و محتوای فیلم، اثری تجاری می سازند.
وی ادامه داد:  دسته سوم افرادی که بدون هیچ نوع شناختی از سلیقه مخاطب اصول سینما و تصویر فقط به قصد درآمد، فیلم تجاری می سازند که در واقع فیلم های دسته سوم به طور عمده آثاری است که گاهی با عناوین بد و فوق العاده ضعیف و یا مبتذل از آن ها یاد می شود.
این منتقد عنوان کرد: هم اکنون در عرصه سینمای تجاری فیلمی به نام”تو ومن” روی پرده سینماهاست که شاخص ترین ویژگی این فیلم استفاده از دو بازیگری است که به عنوان سوپر استار در سینما مشهور شدند اما در واقع بهره زیادی از هنر بازیگری نبرده اند.
آذین اظهار داشت: این دو بازیگر که نقش های اصلی فیلم را بر عهده دارند و در کارهای قبلی خود، هنری در قالب بازیگر ارائه نکردند و عمدتا تیپ و قیافه آن ها علت گزینش این دو بازیگر برای ایفای نقش در فیلم ها و جذب مخاطب به هر قیمتی است.
وی تصریح کرد: هم اکنون این دو بازیگر نقش شخصیت های اصلی یک فیلم تجاری را بر عهده گرفتند که نه خود فیلم حرفی برای گفتن دارد و نه مضمون تازه ای دارد داستان فیلم حول وحوش یکسری مسائل کلیشه ای کلی و همان قصه به اصطلاح گنج قارونی و به شکل دیگری که شاید امروزه مورد پسند جوانان باشد تهیه کرده اند که متاسفانه در این حد هم موفق نشده که تماشاگر را به سالن های سینما بکشاند.
وی افزود: عدم توفیق تجاری این فیلم بار دیگر ثابت کرد که حضور ستاره ها یا به اصطلاح سوپراستار ها نمی تواند تقویم فروش دائمی فیلم ها باشد.
آذین اظهار داشت: خود کارگردان این فیلم که سابقه دور در عرصه بازیگری دارد و همچنین براداران بانکی که سال ها در سینمای ایران فعال هستند اما در زمینه تولید فیلم به عنوان سازنده و کارگردان در رتبه قابل مطرحی نیستند.
وی تصریح کرد: به همین دلیل فیلم “تو و من” در نهایت به یکی از آثار نازل سینمای ایران تبدیل شده که به بازی های شاخص دارد و نه داستان و فیلم نامه جدید منسجم و تدبیر شده ای دارد.
آذین گفت: “تو و من” امتیاز ویژه ای به عنوان شاخصه تعریف شده ندارد و صرفا یک فیلم سرگرم کننده سطح پایین است که در همین بخش سرگرم کننده هم موفق به جذب تماشاگر نشده تا حداقل بتواند به سطحی ترین سلیقه های مخاطب نیز پاسخ دهد.
این منتقد در ادامه عنوان کرد: “تو و من” در نهایت می تواند کارنامه نه چندان قابل تامل سینمای تجاری ایران را پر بارتر کند اما به عنوان یک فیلم نمی تواند جایگاه مطرحی در آثار سینمایی ایران داشته باشد.
آذین افزود:  اگر روی فیلم نامه این اثر بیشتر کار می شد و از بازیگران با تجربه تر و بهتری استفاده می کردند شاید این عوامل کار را قابل تحمل تر می کرد.
وی اظهار داشت:ح ضور بازیگران در این فیلم یکی از ضرباتی است که به پیکره اثر زده اما در شکل و شمایل فعلی شاید این اثر می خواست به گونه ای داور برنامه ماهواره “من و تو” باشد که این اثر در همین حد هم به توفیق نرسیده است./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.