تیزرو همچون گلوله

جام جم آنلاین: قطارهای تندروی ژاپن یا شینکانسن (Shinkansen) که به خاطر سرعت زیادشان با نام قطار گلوله‌ای هم شناخته می‌شوند، شبکه‌ای از قطارهای پرسرعت هستند که با حداکثر سرعت ۲۴۰ تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند.

سال ۲۰۰۳، یکی از قطارهای مغناطیسی این مجموعه توانست رکورد جهانی ۵۸۱ کیلومتر در ساعت را به خود اختصاص دهد.

قطارهای شینکانسن از جریان متناوب الکتریسیته ۲۵ هزار ولتی خطوط قرار گرفته در بالای سر خود استفاده می‌کنند. انرژی الکتریکی مذکور بین بخش‌های مختلف سامانه محرکه قطار توزیع می‌شود.

خطوط ریلی این قطارها با خطوط ریلی قطارهای معمولی همان مسیر متفاوت است و به این ترتیب کندی حرکت سایر قطارها، خللی در کار قطارهای شینکانسن وارد نمی‌کند.

این شبکه ریلی، شلوغ ترین شبکه ریلی جهان است و هر ساله میلیون‌ها نفر توسط آن جابه جا می‌شوند. در خطوط ریلی بین دو ابرشهر ژاپن یعنی توکیو و اوزاکا، بیش از ۱۳ قطار تندروی مغناطیسی حرکت می‌کنند.

قطارهای شینکانسن از نظر زما‌ن‌بندی از نظم بسیار بالایی برخوردارند. گزارش اداره حمل و نقل ریلی ژاپن در سال ۲۰۰۳ حاکی از آن بود که تفاوت زمان واقعی حضور قطار در ایستگاه و جدول زمان‌بندی، از شش ثانیه تجاوز نمی‌کرد. این تاخیر در بردارنده همه حوادث طبیعی، انسانی و اشتباهات روی داده است که البته در نوع خود بسیار ایده‌آل است.

قطارهای شینکانسن در طول ۴۵ سال فعالیت خود، هفت میلیارد نفر را جابه‌جا کرده‌اند. جالب اینجاست که با وجود زلزله‌ها و توفان‌های متعددی که در ژاپن وجود دارد، تاکنون هیچ تلفات انسانی به خاطر از ریل خارج شدن یا تصادف وجود نداشته است.

ساخت و راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر بسیار هزینه بر است و قطارهای شینکانسن نیز از این قاعده مستثنا نبوده‌اند. با این حال، این شبکه حمل و نقل، تاثیر مثبت زیادی بر اقتصاد ژاپن داشته است.

استفاده از قطارهای شینکانسن به جای حمل و نقل معمولی، سبب ۴۰۰ میلیارد ساعت صرفه‌جویی در زمان و ۵۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی در هزینه حمل و نقل می‌شود.

منابع: en.wikipedia.org/wiki/Shinkansen


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.