تیمی که به ستاره‌هایش متکی است

جام جم آنلاین: آیا تیم ملی فوتبال اسپانیا به خودی خود و به سبب بهره‌برداری از یک نسل بسیار فنی، به غایت قوی است یا مربیانش آن را به مدارجی عالی رسانده‌اند؟

تغییر سرمربی اسپانیا و آمدن ویسنته دل‌بوسکه به جای لوئیس آراگونس که باعث شد قهرمانی سال ۲۰۰۸ اسپانیا در اروپا در جام‌جهانی ۲۰۱۰ تکرار شود و اسپانیایی‌ها صعودی مقتدرانه به مرحله نهایی یورو ۲۰۱۲ هم داشته باشند و دراین مرحله هم ضمن پیروزی چهار بر صفر بر ایرلند جنوبی چشم‌ها را خیره کنند، این فرضیه را قوت بخشیده که اسپانیا بیش از این که به مربیانش متکی باشد، بر نسل مذکور و بویژه بارسلونی‌ها متکی است و تا آنها در اوجند هر رویدادی متصور و هر جامی قابل فتح است. زمانی که آنها نزول کنند، حتی دل‌بوسکه نیز به رغم پیشینه روشنش در رئال مادرید و اردوی ملی اسپانیا با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

جووانی تراپاتونی سرمربی ایتالیایی و سرد و گرم چشیده ایرلند جنوبی بعد از باخت چهار بر صفر تیمش در برابر اسپانیا در پیکارهای یورو ۲۰۱۲ اعتراف کرد هر تدبیری که طی این دیدار برای رقیب اندیشیده، ثمر نداده و اسپانیا چنان خروشان بوده که ایرلندی‌ها چاره‌ای جز تسلیم محض نداشته‌اند.

او با این که تیمش به لحاظ دفاعی اشتباهات زیادی را مرتکب شد، گفت: «هماهنگی اسپانیایی‌ها عالی ودر سطح و اندازه‌های یک ارکستر برجسته موسیقی است. ما هیچ‌گاه اینچنین تحت فشار قرار نگرفته بودیم و اشتباهات دفاعی معمولا در این گونه مواقع پیش می‌آید. ما از قبل هم می‌دانستیم که اسپانیایی‌ها این قدر کارآمد هستند اما تجربه کردن آن به طور رودررو چیز دیگری است و با شنیدن آن بسیار فرق می‌کند.»

ویسنته دل‌بوسکه نتوانسته است توضیح دقیقی درباره کم‌فروغ بودن تیمش در برابر ایتالیا و سپس درخشش مفرط آن در مقابل ایرلند جنوبی بدهد اما حرفه‌ای‌تر‌بودن ایتالیایی‌ها و کم‌نقص بودن خط دفاعی آنان پایه‌گذار تساوی ۱ـ۱ آتزوری با اسپانیا شد و فقدان همان خصلت‌ها در اردوی ایرلند سبب‌ساز پیروزی یکطرفه شاگردان دل‌بوسکه برابر رقیب ایرلندی‌اش شد.

دل‌بوسکه می‌گوید: «فضاسازی‌های ما در برابر ایرلند برخلاف آنچه در مقابل ایتالیا دیدیم فوق‌العاده بود و به ما انواع فرصت‌ها را برای ضربه‌زنی به رقیب داد و سرانجام کار ایرلند را یکسره کرد. فرناندو تورس هم در این شب به خوبی به کمک ما آمد. او از آن دسته بازیکنان است که می‌تواند در عمق خط دفاعی رقبا جاگیری و خودش را برای زدن ضربات آخر آماده کند و این کاری بود که در برابر ایرلندی‌ها به بهترین شکل انجام داد.»

دل‌بوسکه می‌گوید که یک خوشبختی ویژه او این است که تمامی ۲۳ بازیکن تیم وی کم و بیش در یک سطح‌ هستند و در نتیجه او قادر به انواع جابه‌جایی‌ها در ترکیب اسپانیا است و می‌تواند هر زمان که خواست به تعدادی از نفرات تیمش استراحت بدهد. اما به نظر می‌رسد او بیش از حد سخاوتمندانه درباره جانشینان ژاوی و اینی‌یستا صحبت کرده باشد، زیرا کمتر کسی کیفیات کار آنها را در اردوی اسپانیا و در کل محیط این مسابقات دارد. از سوی دیگر آغاز درخشش دوباره تورس در اردوی اسپانیا نیز امیدهای این کشور را که باید بدون «ویا»ی فاقد آمادگی بازی کند، افزایش داده است. تورس معتقد است پیروزی صفر ـ ۴ اسپانیایی‌ها در برابر ایرلندی‌ها زنگ خطری برای کل تیم‌های جام چهاردهم بوده است.

منبع: SOCCERNET


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.