تکاپوی بی فایده هیلاری کلینتون برای مذاکره با ایران

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱،

هیلاری کلینتون دو روز قبل در هنگام بازدید از بوسنی، خطاب iبه مقامات جمهوری اسلامی ایران گفته ، که مذاکرات جدی و توأم با حسن‌نیت را می پذیرد.

به گزارش تفسیری گروه وبگردیممتازنیوز، کلینتون در این پیام از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته تا باب مذاکره با آمریکا را باز نمایند.

اظهارات هیلاری کلینتون، در حالی صورت می گیرد که در روزهای قبل شماری از رسانه‌های غربی گزارش تفسیری‌هایی مبنی بر مذاکرات مستقیم میان آمریکا و ایران را منتشر نمودند که هر بار از سوی مقامات ایران تکذیب شد.

خبرگزاری مهر در هفتم مهرماه iبه نقل از  علی‌اکبر ولایتی،‌ مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، نوشت  دیدگاه کلی جمهوری اسلامی نسبت iبه رابطه برقرار نمودن با ایالات متحده هیچ تغییری نکرده و هیچ تصمیمی هم در ایران برای تغییر این سیاست گرفته نشده است.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران هم در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با وزیر خارجه آفریقای مرکزی گفت: «ما چیزی iبه اسم مذاکره با امریکا نداریم و از سویی مسئول پاسخگویی iبه خبرها منتشره آنها هم نمی باشیم.» صالحی توضیح داد: «ما در قالب گروه ۱+۵ مذاکره داریم اگر منظور آنها از مذاکره درباره موضوع هسته‌ای است که در قالب ۱+۵ در حال انجام است اما جدای از آن مذاکره‌ای نداریم.» 

کشورهای غربی و اسرائیل، مدت هاست iبه دنبال راهی برای جلوگیری از دست یابی ایران iبه انرژی صلح آمیز هسته ای می باشند.

آلفرد بنتاتی مفسر خبری آمریکایی معتقد است، در چنین شرایطی که ایران iبه طور پیوسته با گروه ۵+۱ جلسات و نشست های مختلفی داشته ،این درخواست ها بازی چند ضلعی آمریکا و غرب را رو نموده و مطمئنا iبه ضرر آن ها همه خواهد شد.

در جمهوری اسلامی ایران تعیین نماینده و تصمیم گیرنده اصلی در مورد سیاست های کلانی مثل ماجرای مذاکره و رابطه با آمریکا مقام معظم رهبری است، ایشان مقابل پیشنهادها و ادعاها پاسخ هایی را iبه ایالات متحده داده اند، پاسخ هایی که هیچگاه طرف مقابل را دلخوش ننموده است؛ بعضی از این پاسخ ها مربوط iبه شرایط کنونی آمریکا و چرایی عدم پذیرش این تقاضاهاست و بعضی دیگر نیز مربوط iبه شروطی است که جمهوری اسلامی برای آغاز مذاکرات مطرح نموده است.

با توجه iبه پاسخ های مقام معظم رهبری در مورد سبب عدم پذیرش مذاکره و شروطی که برای آن بیان شده است، می توان نتیجه گرفت که مقابل پیام های آمریکایی ها، جمهوری اسلامی تغییر موضوعی نخواهد داد زیرا هنوز شرایط مذکور محقق نشده است، البته باید iبه این نکته توجه نمود که ممکن است در مساله ای خاص شروط فوق محقق شود که در آن صورت می توان بدون مذاکره و آغاز مذاکرات که هنوز شروط آن محقق نشده است تنها iبه رفع آن مساله خاص پرداخت.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.