تکبر علت عدم قبول شکست آمریکا

فارین پالیسی: تکبر نمی گذارد آمریکا از شکست مقابل ایران درس بگیرد

کیهان:
یک هفته نامه آمریکایی معتقد است موضع کاخ سفید در قبال برنامه هسته ای ایران از سر تکبر است اما چنین روشی در مقابل ایران موفق نخواهد بود.
مجله فارین پالیسی در تحلیلی به قلم استفن والت نوشت: تکبر آمریکا در مواجهه با ایران جواب نمی دهد. شواهد نشان می دهد که مذاکرات آتی در مسکو نیز احتمالاً شکست خواهد خورد، همچنان که در بغداد تفاهمی حاصل نشد. از نگاه استراتژیک می توان بحران را به آسانی توضیح داد و آن اینکه ایران هرگز حاضر نیست از حق خود در زمینه غنی سازی چشم پوشی کند و اصرار غرب در این باره باعث ناکامی مذاکرات خواهد شد.
این تحلیلگر بنیادکارنگی با بیان اینکه طرفین می توانند در زمینه توقف غنی سازی ۲۰درصد به توافق برسند، می افزاید: با این وجود جای تعجب است که آمریکا چرا چنین توافقی را نمی پذیرد، در حالی که بدین ترتیب می تواند از احتمال حرکت ایران به سمت ساخت سلاح اتمی کاست.
و این در حالی است که طرف های مذاکره ایران در گروه ۱+۵ و همچنین اسرائیل صاحب هزاران کلاهک اتمی هستند.
استاد دانشگاه هاروارد در تحلیل فارین پالیسی بر سوابق جنگ افروزی آمریکا و رژیم صهیونیستی و کارنامه کاملاً پاک ایران در این زمینه تصریح می کند: آمریکا از جنگ جهانی دوم حداقل در ۸ جنگ نقش مستقیم داشت و در موارد متعددی در کشورهای دیگر دخالت نظامی کرده اما ایران فقط یک بار درگیر جنگ شده که آن هم دفاع از خود در برابر حمله ارتش صدام بوده است.
فارین پالیسی نوشت: در طول ۱۰ سال اخیر آمریکا و متحدانش هشدارها، تهدیدها و قطعنامه های متعددی را برای منصرف کردن ایران از ادامه غنی سازی تصویب کرده اند. ۱۰ سال پیش که این تهدیدها شروع شد ایران هنوز حتی یک سانتریفیوژ برای غنی سازی در اختیار نداشت. اما اکنون هزاران سانتریفیوژ در مراکز هسته ای ایران مشغول غنی سازی هستند و ایران توانسته مقداری اورانیوم غنی شده ذخیره کند. تجارب یک دهه گذشته نشان می دهد که این روش برخورد نتیجه ای ندارد. ولی مشکل این است که مسئولان سیاست خارجی آمریکا ظاهراً هنوز این نکته را درک نکرده اند و هنوز هم از سر تکبر حرف می زنند. این روش دیکته کردن تاکنون مقابل ایران جواب نداده و احتمالاً پس از این هم جواب نخواهد داد.
در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال درباره مقاومت مقتدرانه ایران در مقابل زورگویی های غرب نوشت: رفتار ایران در مقابل غرب همانند رفتار کوسه با صید خود است. جان کیفنرگزارشگر نیویورک تایمز درباره اولین تلاش های آمریکا برای مذاکره در سال ۱۹۸۱ نوشت؛ مذاکرات با اعتقادات مذهبی سرسخت آیت الله خمینی مواجه شده است. او مبارزه با آمریکا را مبارزه با کفر می داند و می گوید مردم ما آماده شهادتند و تحریم ها را به هیچ می گیرند.باید آیت الله فقید را تحسین کرد زیرا شجاعت لازم برای پایبندی به اعتقاداتش را داشت و غرب را نیز خوب می شناخت. رژیم او نیز همین گونه عمل می کند. ایران با غرب رفتار کوسه با صیدش را می کند، یعنی رفتاری آمیخته با هیجان و در عین حال نفرت و انزجار از این که می داند طرف مقابل جرئت اقدام علیه او را ندارد.
این روزنامه افزود: ایران نه تنها درخواست تعطیلی تأسیسات زیرزمینی غنی سازی در فردو و فرستادن مواد هسته ای به خارج را رد کرده، بلکه اعلام کرده که درست عکس این درخواست ها را انجام خواهد داد یعنی سانتریفیوژهای بیشتری را در فردو نصب کرده، غنی سازی را گسترش خواهد داد و به بازرسان سازمان ملل اجازه بازرسی سایت های نظامی مشکوک را نخواهد داد.
پاسخ غرب چه بوده است؟ با دور دیگر مذاکرات در ماه آینده در مسکو موافقت کرده است بنابراین آنچه را که ایرانیان می خواستند از این مذاکرات به دست آورند، به آنها داد یعنی زمان. آنها به خاطر باورهایشان می جنگند و آمریکا و غرب را دشمن می دانند.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.