تکرر و اختلال در تخلیه ادرار از علائم بزرگ شدگی پروستات در مردان میانسال

۰۶م اسفند ،

تکرر و اختلال در تخلیه ادرار از علائم بزرگ شدگی پروستات در مردان میانسال است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا، دانشیار گروه ارورلوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مشکلات پروستات در مردان بالای ۵۰ سال از شایعترین بیماری های ارولوژی به شمار می رود، اظهار داشت: تکرر ادرار، اجبار ناگهانی به دفع ادرار، بیدار شدن از خواب (در شب) برای دفع ادرار، مشکل در آغاز ادرار و قطره قطره شدن ادرار در انتها، کامل تخلیه نشدن مثانه و گاه حتی قادر نبودن به دفع ادرار از جمله علائم بزرگ شدگی خوش خیم پروستات به شمار می رود.

دکتر محمد علی محمد زاده رضایی با اشاره به اینکه اگر بزرگ شدن پروستات توسط پزشک کنترل نشود می تواند به مرور زمان فرد را به شدت دچار مشکلات سلامتی کند، خاطر نشان کرد: ‌مردان سالمند در صورت بروز این دسته از علائم می توانند به پزشک متخصص مراجعه و علاوه بر پیشگیری از گسترش بیماری، از توصیه های بهداشتی و غذایی نیز بهره مند شوند.

جانشین گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه استفاده از رژیم های غذایی مناسب نیز تا حدودی در کنترل و بهبود این بیماری تاثیر دارد، اظهار داشت:‌ اجتناب از مصرف فلفل، ادویه و سیر نقش موثری در بهبود مشکلات بالینی این بیماری دارد.

وی با اشاره به اینکه سرطان پروستات از سرطان های شایع مردان سالمند به شمار می رود و تشخیص زود رس این بیماری نقش موثری در موفقیت درمان آن دارد، خاطر نشان کرد: ‌مردان در سنین ۵۰ تا ۷۰ سالگی که دچار بزرگ شدگی پروستات شده اند می توانند با انجام تستهای آزمایشگاهی psa از سلامت خود آگاه شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: ‌افرادی که سابقه ابتلا به سرطان پروستات را در یکی از نزدیکان خود دارند پس از سنین ۴۵ سالگی باید نسبت به انجام تستهای سالانه آزمایشگاهی تا سن ۷۰ سالگی اقدام کنند.

دکتر محمد زاده رضایی در ادامه با اشاره به اینکه دیابت یکی از بیماریهای شایع به ویژه در دوران سالمندی به شمار می رود، خاطر نشان کرد: ‌افرادی که مبتلا به بیماری دیابت نوع دو می باشند باید هر سه ساعت یک بار در زمان بیداری، حتی اگر احساس پری مثانه ندارند، نسبت به دفع ادرار اقدام کنند.

جانشین گروه ارورلوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: ابتلا به بیماری دیابت نوع دو سبب بی حسی مثانه و در نتیجه احساس نکردن ادرار می شود که این امر در صورت بی توجهی سبب بزرگ شدگی مثانه خواهد شد.

دکتر محمد زاده رضایی به مردانی که مبتلا به سنگ کلیه می باشند نیز توصیه کرد با مصرف مایعات فراوان و اجتناب از مصرف مواد غذایی همچون کله پاچه، مغز، زیان به سلامت و جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه کمک کنند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.