تکفیری‌ها در کمین دیپلمات‌های ایرانی

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
حمله تروریست‌های یمنی به یکی از دیپلمات‌های کشورمان منجر به شهادت او شد.

ترور - تروریست

به گفته شاهدان عینی، شهید ابوالقاسم اسدی توسط یک گروه تروریستی مورد حمله قرار گرفت و این گروه درصدد ربایش او بود که با مقاومت وی روبه‌رو شد و اقدام به شلیک ۴ گلوله به سمت ایشان کرد که در ناحیه قفسه سینه بیشترین جراحات به وی وارد شد. این دیپلمات مجروح ایرانی بلافاصله به بیمارستان مدرن آلمانی در صنعا منتقل شد اما ۳ ساعت عملیات نجات با موفقیت همراه نبود تا درنهایت وی به شهادت برسد. اگرچه هنوز هیچ گروهی مسئولیت این اتفاق را برعهده نگرفته، روزنامه الحیات نوشته که احتمالا این سوء‌قصد از جانب گروهک تروریستی القاعده انجام شده است.

القاعده یمن خطرناک‌ترین شاخه القاعده است که در ۱۵سال اخیر اقدام به ربودن صدها نفر از اتباع خارجی در این کشور کرده است. ابوالقاسم اسدی، دیپلمات ۵۷ساله که در صنعا به شهادت رسید، دومین دیپلمات ایرانی است که در این کشور مورد تهاجم گروه‌های تروریستی واقع می‌شود. تیرماه امسال نیز نوراحمد نیکبخت، یکی از کارمندان سفارت ایران در پایتخت یمن درحالی‌که عازم منطقه‌ای دیپلماتیک در جنوب صنعا بود، توسط مردان مسلح ربوده و به مکان نامعلومی منتقل شد. از آن زمان تا‌کنون اطلاعی از وضعیت این دیپلمات ایرانی در دست نیست. با این حال خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع یمنی از احتمال دست داشتن القاعده در ربایش دیپلمات ایرانی خبر داده است.

انتشار اسناد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در واکنش به این اقدام تروریست‌های یمنی با معرفی «عناصر تندروی تکفیری که بویی از پیام راستین پیامبر رحمت نبرده‌اند» به‌عنوان عوامل این ترور، در صفحه فیس‌بوکش نوشت: اسناد متقن نقش خطرناک گروه‌های تروریستی و تکفیری در جنایات‌شان در عراق ، یمن، لبنان، سوریه و… را در اختیار نهادهای جهانی قرار خواهیم داد. امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان نیز ضمن محکومیت این اقدام تروریستی اعلام کرد که هیأتی از وزارت امور خارجه برای بررسی ابعاد این اتفاق تروریستی عازم صنعا می‌شود.

همچنین مرضیه افخم، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان این اقدام تروریستی را به‌شدت محکوم کرد و وزارت امور خارجه نیز با انتشار یافتن بیانیه‌ای اقدام تروریستی گروه‌های تکفیری در به شهادت رساندن ابوالقاسم اسدی دیپلمات ایرانی در یمن را محکوم و تأکید کرد که از همه ظرفیت‌های سیاسی و حقوقی خود در جهت پیگیری جدی این موضوع با مقامات دولت یمن و تعقیب، محاکمه و مجازات سریع عاملان این اقدام ضد‌بشری استفاده خواهد کرد.

حادثه لبنان

۲‌ماه پیش نیز وقوع ۲ انفجار تروریستی در مقابل سفارت کشورمان در لبنان منجر به شهادت ۲۵ نفر ازجمله حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی کشورمان در این کشور شده بود؛ در همان زمان گردان‌های «عبدالله عزام» شاخه القاعده در لبنان با صدور بیانیه‌ای مسئولیت انفجارهای بیروت را برعهده گرفتند، با دستگیرشدن ماجد الماجد، رهبر گردان عبدالله عزام انتظار می‌رفت تا به‌زودی ابعاد بیشتری از نقش تکفیری‌های عربستان در این انفجارها آشکار شود که با مرگ مشکوک وی در زندان، این انتظار نیز به نتیجه‌ای نرسید.

کشورهای ناامن

سال قبل نیز ۷کارمند هلال احمر ایران‌ که برای کمک به آسیب‌دیدگان حوادث لیبی به این کشور سفر کرده بودند به‌مدت چند‌ماه توسط گروه‌های تکفیری گروگان گرفته شدند. همزمان ۴۸ زائر ایرانی در سوریه، دستگیر شدند که درنهایت نیز با مشخص‌شدن عدم‌ارتباط آنها با دولت ایران از سوی تروریست‌های سوریه آزاد شدند. عراق نیز در سال‌های قبل همواره کشوری ناامن برای دیپلمات‌های ایرانی و حتی کارگران شرکت‌های خصوصی و دولتی ایرانی بوده است.

با این حال شمار این اقدامات تروریستی با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و کاهش نفوذ تکفیری‌ها تا حد بسیاری کاهش یافته است. در یک مورد جلال شرفی، دبیر دوم سفارت ایران در عراق از بهمن‌ماه۸۵ تا فروردین۸۶ در این کشور به گروگان گرفته شده بود. همچنین ۵دیپلمات ایرانی از ۲۱دی‌ماه سال ۱۳۸۵ تا ۱۸تیر سال۸۸ توسط اشغالگران آمریکایی در اربیل عراق ربوده شده بودند.

همچنین سال۸۹ حشمت‌الله عطارزاده، دیپلمات ایرانی که حدود ۱۶‌ماه در اسارت یک گروه آدم‌ربا در پاکستان قرار داشت، توسط نیروهای امنیتی ایران آزاد شد. پاکستان در سال‌های قبل به محلی امن برای فعالیت گروه‌های تروریستی و تکفیری بدل شده است. تیرماه امسال نیز در یک اقدام سازماندهی‌شده عده‌ای در افغانستان قصد داشتند کنسولگری ایران در هرات را به آتش بکشند که با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شدند. این البته غیر از کشتار دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف است که در سال۷۷ رخ داد و در آن ۱۰دیپلمات به شهادت رسیدند.

—————————————————————————————————-

انفجار تروریستی ۲۸ آبان ۹۲ منجر به شهادت رایزن فرهنگی ایران و ۲۵ نفر دیگر ازجمله همسر یکی از دیپلمات ها شد.

علاوه بر دیپلماتی که روز شنبه شهید شد یکی از دیپلمات‌های کشورمان هم مدتی است در این شهر ربوده شده است.

۷ نفر از اعضای جمعیت هلال احمر ایران در این شهر ربوده شدند . نهایتااین اشخاص سالم به کشور برگشتند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.