تکمیلی/عمر البشیر : سازمان ملل نمی تواند خواست خود را بر سودان تحمیل کند

تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی /۰۲/۲۱
عمر البشیر رئیس جمهور سودان روز پنجشنبه در بحبوحه فشار روزافزون بین المللی برسر درگیری مرزی این کشور با سودان جنوبی، گفت سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا هیچ‌کدام نمی توانند خواست خود را بر سودان تحمیل کنند .
به گزارش خبرگزاری فرانسه از خرطوم ، البشیر افزود : «‌ ما آنچه را که می خواهیم اجرا خواهیم کرد و آنچه را که نمی خواهیم انجام نخواهیم داد . نه شورای امنیت سازمان ملل متحد و نه شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا هیچ‌کدام نمی توانند آنچه را که می خواهند بر ما تحمیل کنند . »
این اظهارات وی به قطعنامه دوم ماه مه شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره دارد که در آن از سودان و سودان جنوبی درخواست شده است به درگیری های مرزی با یکدیگر پایان دهند و اختلاف هایشان را از طریق گفتگو حل و فصل کنند .
این اظهارات که نخستین واکنش عمر البشیر به این قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است، یک روز پس از آن مطرح شد که ارتش سودان از درگیری با سودان جنوبی در مرز مورد مناقشه دو کشور خبر داد و ارتش سودان جنوبی نیز اعلام کرد سودان حملات هوایی خود را علیه این کشور ازسر گرفته و این نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است .
در قطعنامه شورای امنیت همچنین به سودان و سودان جنوبی دستور داده شده است نیروهایشان را از مرز مورد مناقشه به عقب بازگردانند . اما سودان اعلام کرد تا زمانی که یک موافقتنامه مرزی بین دو کشور بدست نیاید ، به این قطعنامه عمل نخواهد کرد .
عمر البشیر این اظهارات را در جمع حدود هزار نفر از کارگران و کارکنان صنعت نفت این کشور بیان کرد که در مراسمی به مناسبت آزادسازی منطقه نفت خیز هجلیج حضور پیدا کرده بودند .
سودان جنوبی به مدت ده روز هجلیج را به تصرف خود درآورد اما در پی فشار سازمان ملل متحد از این منطقه خارج شد .
وزارت امور خارجه سودان شنبه گذشته تایید کرد در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا بر تعهد خود به پایبندی این کشور به تلاش برای پایان دادن به خصومت ها بین دو طرف براساس قطعنامه شورای امنیت تاکید کرده است .
وزارت امور خارجه سودان در عین حال در بیانیه ای اعلام کرد سودان با این حال ملاحظاتی دارد که ممکن است باعث پیچیده شدن روند اجرای کامل این قطعنامه شورای امنیت شود .
دولت سودان جنوبی نیز پس از آنکه شورای امنیت تهدید کرد اگر دو طرف برای پایان دادن به درگیری اقدام نکنند با تحریم هایی روبرو خواهند شد ، متعهد شد به تلاش برای برقراری صلح بین خرطوم و جوبا ادامه دهد.
سازمان ملل متحد اعلام کرده اوضاع در مرز بین سودان و سودان جنوبی همچنان رو به وخامت است و این یک تهدید جدی برای صلح و امنیت بین المللی است .
سودان و سودان جنوبی هر کدام طرف مقابل را به نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم می کنند که در آن بر توقف درگیری بین دو طرف تاکید شده است .
اقدام سودان جنوبی و سودان به متهم کردن یکدیگر در خصوص حملات علیه مناطق کشور مقابل ، احتمال برقراری آتش بس بین این دو کشور همسایه را با خطر روبرو کرده است .
۱۶۱/۱۰۴

IRIBNews RSS PoliticNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.