تکمیل راه آهن رشت آستارا نقش مهمی در گسترش مناسبات گیلان با روسیه دارد

۲۱م اسفند ،

به گزارش عصر روز دوشنبه روابط عمومی و امور بین الملل استانداری گیلان به ایرنا ، ˈکیهان هاشم نیاˈ در این دیدار با اشاره به مصوبه بسیار مهم ایران و روسیه در مورد مطالعه و ساخت خط آهن رشت به ساری و رشت به انزلی ابراز امیدواری کرد که در فرصت تعیین شده در این نشست، برای اجرایی شدن این پروژه توافقات نهایی صورت گیرد.

وی افزود: این آمادگی از سوی کشورمان وجود دارد تا در زمان تعیین شده به توافق خوبی در مورد ساخت راه آهن دست یابیم.

نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: بی شک در کنار این توافقات، تکمیل راه آهن رشت – آستارا نیز نقش کاربردی و مؤثری در گسترش مناسبات اقتصادی استان های جنوبی روسیه با گیلان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ۵۴ درصد از صادرات گیلان به روسیه انجام می گردد، گفت: بخش قابل توجهی از این صادرات شامل محصولات کشاورزی و مواد غذایی است از این رو طرف های گیلان و روسی از جمله داغستان و آستراخان هرچقدر روابط شان گسترش یابد، روابط ایران و روسیه نیز گسترش خواهد یافت.

هاشم نیا تأکید کرد: از طرف ایرانی امکان برقراری پرواز هوایی رشت به آستراخان به صورت کامل وجود دارد که امیدواریم در روسیه نیز پیگیری های لازم به نتیجه برسد.

وی همچنین به برپایی نمایشگاه توانمندی های آستراخان در رشت در سال آینده اشاره و اضافه کرد: از ۱۸۶ شرکت ایرانی مستقر در آستراخان، ۱۴۰ شرکت فعال می باشند و بی شک برپایی این نمایشگاه فرصتی مناسب برای افزایش روابط تجاری است.

وی توریسم درمانی و تبادل دانشجو و استاد و انتقال تجربیات علمی در پرورش ماهیان خاویاری و شیلات را از موضوعات دیگری دانست که ظرفیت بسیار خوبی برای گسترش روابط دو طرف به وجود می آورد.

سفیر فدراسیون روسیه در ایران نیز در این دیدار با اشاره به اینکه اراده قوی در مسکو برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، گفت: در این راستا برنامه های بسیاری برای گسترش روابط استان های جنوبی روسیه با مناطق مختلف ایران بویژه گیلان داریم.

ˈلوان جاگاریانˈ افزود: گیلان از استان های پیشرو و از فعال ترین استان های جمهوری اسلامی ایران در برقراری روابط با استان های جنوبی روسیه است.

وی همچنین از ورود یک هیات عالی رتبه روسی از طرف آستراخان در اوایل سال آینده به گیلان خبر داد و اضافه کرد: این دیدار در چارچوب برگزاری نمایشگاه اقتصادی استان های جنوبی روسیه در رشت انجام می گردد.

دیدار سفیر فدراسیون روسیه در ایران با استاندار گیلان به منظور بررسی بخشی از توافقات نشست اخیر دهمین کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و روسیه که مربوط به توسعه روابط استان های جنوبی این کشور با استان های شمالی ایران بود، برگزار شد.ک/۱

۶۰۵/۶۹۵

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.