تکیه های تهران را بشناسید

۰۱م آذر ،

در میان تکیه های تهران، بعضی اهمیت بیشتر یا ویژگی بارزی داشتند، از جمله: تکیه سادات اخوی با تزئینات بی نظیر استادکاران آخرین تکیه در بافت مرکزی تهران بزرگ است که به سبک قدیم باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران در چهارراه سرچشمه به طرف چهارراه سیروس، در ایام محرم خیمه ای عظیم همچون سایبان این حسینیه قدیمی را در بر می گیرد و خاندان سادات اخوی به همان شیوه و آداب و رسوم دوره قاجار به پذیرایی از عزاداران حسینی می پردازند.

بنا به نقل از سعید روشن پژوهشگر میراث فرهنگی، بانی تکیه سادات اخوی، یکی از رجال و اشخاص عالی‌رتبه زمان قاجار بوده و در حال حاضر نیز این تکیه پس از حدود ۱۴۰ سال توسط نوادگان ایشان اداره می‏شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به ناامن بودن گذرها و معابر در زمان قبل برای اینکه مردم برای تردد دچار مشکل نشوند مراسم صبح ها برگزار می شد، که این شیوه امروزه منسوخ شده است گفت : در حالی که امروزه اغلب مراسم تکیه‌ها در طول شب برگزار می‏شود، مراسم تکیه سادات اخوی به همان سبک قدیمی از بعد نماز صبح آغاز و تا قبل از اذان ظهر به پایان می‌رسد .

مراسم سوگواری از اول تا سوم محرم ادامه می یابد و به غیر از این ایام در طول سال در مراسم خاص مذهبی چون ایام فاطمیه میزبان اقشار مختلف مردم است .

 

خیابان مصطفی خمینی بقعه هفت دختران

در محله قدیمی سرچشمه و در کوچه و پس‌کوچه‌های آن بقعه کوچکی وجود دارد که به بقعه هفت دختران معروف است.

بقعه هفت دختران که از سال ۸۳ تا به امروز علی رغم جانمایی هنوز در فهرست اثار ملی به ثبت نرسید است از بقاع قدیمی تهران ، با گنبدی متفاوت به لحاظ معماری است

این بقعه با گنبدی چند وجهی متفاوت با گنبدهای شلجمی و پیازی شکل متداول است.

در این بقعه همچون امامزاده سید اسحاق واقع در خدابنده لو ، مقبره در سرداب قرار گرفته است .

از نسب مدفونین در این بقعه اطلاع دقیقی در دست نیست ولی بنا بر روایات مزار هفت تن از دختران و نوادگان امام موسی‌کاظم (ع) است.

شایان ذکر است که بر طبق بررسی میدان سازمان اوقاف و امور خیریه حدود ۸ هزار امامزاده در ایران وجود دارد که از این تعداد ۴ هزار امامزاده منتسب به امام موسی کاظم (ع) است.

این در حالی است که از میان ۸ هزار امامزاده موجود در کشور تنها ۲هزار امامزاده دارای سندیت تاریخی می باشند.

بنابر این گزارش شاید عدد هفت در این بقعه به جای کمیت و یا کثرت تنها نمادی از اعداد مقدس باشد.   

تکیه رضا قلی خان

رضا قلی خان ادیب دوران حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار بوده است تکیه رضاقلی خان از تکایای نامدار تهران قدیم است در نقشه قدیم شهر تهران معروف به «نقشه کرشیش» موقعیت تکیه رضا قلی خان مشخص شده است .

بافت کهن محله عودلاجان تهران با بافت یکپارچه پیش از شکل گیری محور خیابان ها در شهر ، تنها شامل گذر ها و چهارسوق ها بوده است 

زمانی که در دوره ی رضا شاه ، کریم آقا خان بوذرجمهری شهردار تهران بود اولین بار خیابان های مستقیم در این محله کشیده شد .

با این خیابان کشی بخش هایی از مجموعه گسترده تکیه رضا قلی خان شامل آب انبار ، مسجد و سقاخانه و … تخریب می گردد .

تکیه رضا قلی خان امروز ، تنها بخشی از مسجد مجموعه اصلی می باشد که چندین بار تا کنون مرمت شده است.

محوطه بقعه سرقبر آقا مدفن سیدابوالقاسم امام جمعه تهران در عهد محمدشاه و اوایل ناصرالدین شاه و آرامگاه خانوادگی خاندان اوست.

در شرایطی که در دوره پهلوی با توجه به روند شهرسازی و توسعه شهر تهران بسیاری از خانه ها ، تکایا و … تخریب شد ولی مسیر خیابان کشی تازه تهران در محل بقعه سرقبر آقا تغییر مسیر داد .

در این محل علاوه بر مدفن سیدابوالقاسم امام جمعه تهران از قبرستان ۱۴ معصوم قدیمی ترین قبرستان تهران ، مقبره بزرگان تهران ، سعید نفیسی دانش‌پژوه، ادیب، تاریخ‌نگار، نویسنده ایرانی و میرزا علی‌اکبر ناظم‌الاطبا نگارنده فرهنگ ادیبی باقی مانده است .

 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.