تک‌فرزندها بیشتر چاق می‌شوند

سلامت > تحقیقات
کودکان تک و بدون خواهر و برادر بیش از ۵۰درصد نسبت به بقیه در معرض خطر بروز چاقی هستند.

یافته‌های گروهی از دانشمندان در یک مطالعه روی ۱۲‌هزار و ۷۰۰ کودک در نقاط مختلف ۸ کشور اروپایی از جمله سوئد با بررسی رژیم غذایی، شیوه زندگی، چاقی و تأثیر آنها بر سلامت کودکان ۲ تا ۹ ساله نشان داد که احتمال چاقی در کودکان تنها، تا ۵۰ درصد بیشتر از کودکان هم سن دارای خواهر و برادر است.

به گزارش ایسنا، نتایج حاصل از این تحقیق می‌افزاید: در این مطالعه عوامل دیگر مؤثر بروز چاقی مانند سن، جنس، وزن نوزاد هنگام تولد و وزن پدر و مادر تحت کنترل قرار گرفته و مشاهده شده است که میزان BMI این کودکان با پرسشنامه‌ای درخصوص عادات غذاخوردن، مشاهده تلویزیون و میزان بازی در فضای باز مرتبط بوده است.

براساس این تحقیق محققان افزودند: کودکان تنها اغلب، کمتر به بازی در فضای بیرون ترغیب می‌شوند و به احتمال زیاد بیشتر در اتاق خواب خود به تماشای تلویزیون می‌پردازند.

این کودکان بیشتر از بقیه مستعد ابتلا به چاقی هستند و ممکن است این پدیده علاوه بر تک بودن آنها به دلیل تفاوت‌های فردی در محیط خانواده نیز باشد که محققان قادر به اندازه‌گیری جزئیات آن نیستند و برای درک بهتر این رابطه علت و معلولی یک مطالعه پیگیری دیگر در خانواده‌ها به زودی صورت خواهد گرفت.

بیش از ۲ میلیون کودک در اروپا دچار اضافه وزن شده‌اند و این مطالعه نشان می‌دهد که چاقی در میان کودکان کشورهای جنوب از جمله ایتالیا، اسپانیا و قبرس بیشتر از سوئد و سایر کشورهای شمال است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.