تک‌نرخی شدن ارز با یک پیش‌شرط

۰۶م آذر ،

132-22.jpg

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه تک نرخی شدن ارز تنها در صورت وجود برنامه‌ریزی و نظارت هوشمند مفید خواهد بود، اظهار کرد: باید در بودجه ۹۲ دست دولت برای تعیین نرخ ارز باز باشد تا در زمان مقتضی نسبت به کاهش یا افزایش این نرخ اقدام کند.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اهتمام دولت برای تک نرخی شدن قیمت ارز، گفت: در تمامی کشورها نرخ ارز توسط دولت‌ها تعیین و به دنبال آن مدیریت می‌شود. بر این اساس در صورتی که دولت بتواند با تک نرخی کردن قیمت ارز، بازار را نیز مدیریت کند و در نوع مصرف ارز در کالاها نظارت هوشمند داشته باشد شاید بتواند نوید خوبی را برای اقتصاد کشور رقم بزند.

وی ادامه داد: بر این اساس می‌توان تک نرخی شدن ارز را برای کشور مفید دانست با این پیش‌شرط که این رویکرد با برنامه‌ریزی و مدیریت و نظارت هوشمند صورت گیرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد نرخ ارز پیش‌بینی شده در بودجه سال ۹۲، اظهار کرد: در این رابطه باید دست دولت را باز گذاشت تا زمان‌هایی که منافع ملی اقتضا می‌کند به صورت مدیریت شده قیمت ارز را کم یا بسیار کند. قید مدیریت قیمت ارز امری ضروری است که باید در بودجه ۹۲ لحاظ شود.

وی سیاست‌گذاری دولت در جهت کنترل بازار ارز را موفق دانست و گفت: با مدیریت دولت در حال حاضر نرخ ارز روند کاهشی و نزولی را در پیش گرفته است که طبق وعده رییس‌جمهور در آینده نزدیک با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این وضعیت بهتر نیز خواهد شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در عین حال خاطرنشان کرد: البته همواره طرح‌های اقتصادی دارای ضررها و منافعی است که گران شدن نرخ ارز در کنار به هم زدن ثبات بازار ارز، منافعی را نیز به همراه داشته است.

حاجی دلیگانی توضیح داد: یکی از منافع بالا رفتن نرخ ارز، افزایش میزان صادرات و کاهش میزان واردات بود به طوری که بعضی اقلامی که در قبل بخش خصوصی اهتمامی برای تولید آن نداشت اکنون به سبب جلوگیری از واردات آن در کشور تولید می‌شود.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس همچنین با تاکید بر اینکه باید برای مدیریت بر بازار ارز به دولت کمک کرد،‌ گفت: از آنجا که دولت مسئولیت اجرا را بر عهده دارد باید در کنار دولت اشکالات را گوشزد و نظارت کرد اما این رویکرد نباید به معنای دخالت در اجرا باشد. در چنین شرایطی است که دولت می‌تواند به خوبی مدیریت بازار ارز را در دست گیرد.

وی با بیان اینکه دشمن با اعمال تحریم‌ها به دنبال ایجاد محرومیت و فشار بر جمهوری اسلامی است، گفت: دولت علیرغم تمامی این فشارها توانسته اقتصاد کشور را به خوبی مدیریت کند و دشمن را مایوس نماید. البته اگر بتوان در فروش نفت موفقیت‌های بیشتری را کسب کرد بسیاری از مشکلات معیشتی مردم حل خواهد شد. این رویکرد باید تا جایی ادامه داشته باشد که هدف بلندمدت خود را بر مبنای صادرات فرآورده‌های نفت و نه نفت خام قرار دهیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.