ثبات رای‌گیری را نباید به هم ریخت / سلیقه‌های شخصی جایگزین آئین‌نامه داخلی نشود

فروردین ۱۴۰۳

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: نباید اجازه دهیم ثبات در رای‌گیری بهم ریزد و اعمال سلیقه جایگزین آئین‌نامه شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ رضا عبداللهی نماینده مردم ماه‌نشان در تذکر آئین نامه‌ای در صحن علنی امروز مجلس، گفت: تذکر من براساس اصل ۱۹۹ و ۱۲۸ آئین‌نامه داخلی مجلس است.
 
وی افزود: ماده ۱۹۷ آئین نامه داخلی مجلس می‌گوید در صورتی که نمایندگان نسبت به اجرای آئین‌نامه داخلی مجلس تخلفی را که مربوط به همان جلسه باشد ملاحظه کنند، حق دارند بلافاصله مورد تخلف را قبل از رای‌گیری و با استناد به ماده مربوطه بدون خروج از موضوع حداکثر ظرف مدت ۳ دقیقه تذکر دهد و اگر مربوط به آن جلسه نباشد بعد از نطق و یا پایان جلسه، قبل از اعلام ختم آن حداکثر ظرف ۳ دقیقه تذکر دهد. چنانچه رئیس این تذکر را وارد بداند موظف است به آن ترتیب اثر دهد.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: همچنین اصل ۱۲۸ آئین‌نامه داخلی مجلس می گوید: به مجرد اعلام اخذ رای، توسط رئیس جلسه تعداد نمایندگان حاضر در جلسه به استناد دستگاه شمارشگر اعلام و بلافاصله اخذ رای به عمل می‌آید. در موارد نقص فنی دستگاه شمارشگر عده حاضران مستند به شمارش اکثریت دبیران خواهد بود.
 
عبداللهی با اشاره به تبصره ۷ اصلاحیه قانون بودجه که قبلا در جلسه قبل مجلس دربارهٔ آن رای گیری شده بود، اظهار کرد: تغییر در اعلام نتیجه رای بنا به کدام مجوز صورت گرفته، باید در رای‌گیری ثبات ایجاد شود، چرا که عملکردهای این چنینی این ثبات را بهم می‌ریزد.
 
این نماینده مجلس ادامه داد: نباید اجازه دهیم اعمال سلیقه در آئین‌نامه داخلی مجلس صورت گیرد، اگر دستگاه در زمان رای گیری سالم بود به هیچ عنوان مجوز تغییر رای وجود ندارد، اگر دستگاه شمارشگر در شمارش آراء مشکل داشته، باید منشیان آراء را شمارش می‌کردند.
 
حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر عبداللهی گفت: در زمان رای گیری تبصره ۷ اصلاحیه بودجه ۹۲ آقای باهنر جلسه را اداره می‌کرد و در هیئت رئیسه این موضوع احراز می‌شود که عدد رای عدد رسمی نبوده است، از این رو رئیس جلسه نیز اعلام کرد این رای گیری رسمی نیست و در جلسه بعدی پس از حد نصاب رسیدن نمایندگان دوباره رای گیری صورت خواهد گرفت.
 
انتهای پیام/
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.