ثبت “ازدواج کودکان” بدون مجوز دادگاه پیگرد قانونی دارد

۲۱م دیماه ،

حجت‌الاسلام موسوی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

یک عضو کمیسیون حقوقی مجلس پیشین گفت: اگر دفاتر ثبت ازدواج بدون مجوز ازدواجی را ثبت کنند مرتکب تخلف شده و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

حجت‌الاسلام سید یونس موسوی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ثبت بسیاری از ازدواج‌های کودکان زیر ۱۸ سال اظهار داشت: طبق ماده ۶۴۶ ازدواج قبل از بلوغ بدون اذن ولی ممنوع است چنانچه مردی با دختری که به حد بلوغ نرسیده بر خلاف مقررات ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی و تبصره ذیل آن ازدواج کند به حبس تعزیری ازشش ماه تا دو سال محکوم می‌شود.

وی افزود: اجازه ولی در عقد دختر باکره حتی اگر ۳۰ ساله هم باشد، الزامی بوده و ازدواج دختر قبل از بلوغ(۹ سال تمام شمسی) بدون اذن ولی باطل است.

این عضو کمیسیون حقوقی مجلس پیشین با بیان اینکه ازدواج دختران زیر ۹ سال منوط به اذن ولی و دادگاه است، گفت: عقد دختران زیر ۹ سال با اذن ولی و دادگاه و تشخیص پزشکی قانونی برای تایید بلوغ جنسی و جسمی، صحیح است.

حجت‌الاسلام موسوی اظهار داشت: امروز به خاطر مصلحت جامعه صرف عقد دختران زیر ده سال جرم نیست چرا که صحت عقد منوط به اجازه دادگاه نیست اما آغاز زندگی مشترک جرم محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر تبعات زیان بار اجتماعی ازدواج کودکان تصریح کرد: یکی از این پیامدها طلاق بوده که با توجه به آسیب‌های اجتماعی پیامد طلاق و آثار بدی که بر سلامت روانی عاطفی اشخاص خانواده دارد، باید تدابیری لازم برای حفظ و انسجام خانواده به کار برد.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه ازدواج‌های کمتر از ۱۸ سال نیازمند اخذ گواهی رشد از دادگاه است، خاطرنشان کرد: در این زمینه اگر دفاتر ثبت ازدواج هم بدون مجوز ازدواجی را ثبت کنند مرتکب تخلف شده و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

گفتنی است؛ ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر ‌قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت ‌مصلحت با تشخیص دادگاه صالح را بیان می‌کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.