ثبت اسناد و املاک در دفاتر رسمی از بروز دعاوی پیشگیری می‌کند

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

یک حقوقدان گفت: ثبت اسناد و املاک در دفاتر رسمی از بروز دعاوی پیشگیری کرده و تخلفات ناشی از اسناد در بنگاه‌های معاملات ملکی را کاهش می‌دهد.

ابولقاسم قاسمی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه ثبت اسناد در دفاتر رسمی از بروز مشکلات حقوقی جلوگیری می کند، اظهار داشت: مردم در انجام معاملات خود و در ثبت و تنظیم معاملات به جز در موارد استثنایی مانند عقود و معاملات راجع به املاک و… در انتخاب نوع سندی که قصد تنظیم آن را دارند اعم از عادی یا رسمی آزادانه تصمیم بگیرند.

این مسئول دفتر ثبت اسناد رسمی با بیان اینکه بین سند رسمی و عادی تفاوت‌های بسیاری وجود دارد، افزود: سند عادی اگر توسط خود فرد تنظیم شود باید در محاکم قضایی تایید شود،‌ اما سند رسمی بدون نظر مراجع قضایی لازم‌الاجراست.

قاسمی با توجه به اینکه اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شوند رسمی بوده و در صورت اختلاف مراجعه به دادگاه نیازی نیست و قطعا ثبت املاک و اسناد به طور رسمی از بروز دعاوی پیشگیری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بنگاه‌های معاملات ملکی واحدهای صنفی نیستند، تصریح کرد: هنوز سیستم الکترونیکی ثبت در بسیاری از بنگاه‌ای معاملات ملکی عملیاتی نشده است و بنگاه‌های معاملات ملکی تنها یک کد رهگیری در اختیار فرد گذاشته و با دریافت هزینه‌های سنگین بدون هیچ مسئولیتی اقدام به ثبت اسناد می‌کنند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: دفاتر اسناد رسمی، اصل بیع را انجام داده و از همان آغاز امضا مسئولیت قرارداد را برعهده داشته و امنیت مشتری را تامین می‌کنند که در صورت بروز هرگونه مشکلی اقدام به حل آن و مانع از شکل گیری دعاوی مختلف در دادگاه ها می‌شوند.

انتهای پیام/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.