ثبت بین المللی گونه ای جدید از باکتری مایکوباکتریوم

محققان ایرانی گونه جدیدی از باکتری مایکوباکتریوم را به دنیا معرفی و با نام «مایکوباکتریوم ایرانیکوم» ثبت کردند.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام این خبر گفت: این مایکوباکتریوم بیماری زا و مشابه باکتری بیماری سل یا مایکوباکتریوم توبرکولوزیس در بدن عمل می کند.

دکتر حسن شجاعی با بیان این که مایکوباکتریوم ایرانیکوم در بدن انسان موجب مننژیت شبه سل و همچنین ضایعات پوستی می شود افزود: این باکتری همزمان در شش مرکز تحقیقاتی در یونان، هلند، سوئد، امریکا، ایتالیا و ایران کشف شد و چون ایران زودتر از همه آن را به کمیته بین المللی ثبت میکروب ها معرفی کرد، مایکوباکتریوم جدید به نام کشور کاشف آن یعنی ایران نام گذاری شد.

وی که میکروب شناس و۲۰سال است بر مایکوباکتریوم ها تحقیق می کند اضافه کرد: این گونه جدید از مایکوباکتریوم ها را هفت سال پیش کشف کردم و پس از طی مراحل پیچیده جداسازی آن موفق شدم باکتری را در این ماه به نام ایران ثبت کنم.

وی گفت: دو گونه دیگر از مایکوباکتریوم ها را نیز در زمان دانشجویی دکترای خود جداسازی کرده بودم که اروپایی ها آن را به نام خود ثبت کردند.

به گفته دکتر شجاعی فقط یک مجله در دنیا به نامinternational journal of systemic and evolutionary microbiology مجاز به نشر مقالات مربوط به کشف میکروب های جدید است که در شماره جدید این نشریه مقاله مایکوباکتریوم ایرانیکوم به عنوان جدید ترین گونه مایکوباکتریوم های کشف شده منتشر شده است./ع


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.